למה מניחים תפילין? מה זה עושה?

למה מניחים תפילין? כל יהודי שרוצה לחשוב על קיום מצוות תפילין, ישאל את עצמו. למה? ואיזה צווי יש בתורה לכך? המשיכו לקרוא כדי לדעת את התשובה...
תוֹכֶן הָעִניָנִים

אחת המצוות שמהווה סמל חיבור וקשר בין עם ישראל לקדוש ברוך הוא, זה התפילין. התפילין מכונים "אות" מפני שהם סימן ההיכר שלנו כיהודים.

הסיבה למה מניחים תפילין היא כי כך נצטווינו בתורה ככתוב "והיו הדברים האלה אשר אנוכי מצווך היום… וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך".

אמנם מצוות תפילין היא ציווי מן התורה אך משמעות הנחת תפילין היא בכדי שנזכור את ניסיו ונפלאותיו של הקדוש ברוך הוא שעשה עמנו בעת יציאת מצרים. לכן גם הפרשיות אותם אנחנו צריכים להכניס לתפילין, הם פרשיות שמוזכרות בהם הציווי להניח תפילין ואת חוזק היד של הקדוש ברוך הוא וניסיו הגדולים. כמו כן בפרשיות אלו אנו מוצאים ציווים נוספים שנצטווינו בעקבות יציאת מצרים, כמו מצוות פדיון הבכורים ופדיון בהמה.

מה מסמל הנחת תפילין

כאמור, לא סתם נצטווינו להניח תפילין המעוצבים באופן מסוים ובתוכם ארבע פרשיות מסוימות. הנחת תפילין מסמלת את היותנו העם הנבחר – עם סגולה שנבחר על ידי הבורא להיות עמו. בפרשיות התפילין אנו רואים עד כמה הבורא אוהב אותנו ומשבש את טבע העולם לטובת הצרכים של עם ישראל.

משמעות הנחת תפילין לא מסתכמת בקיום המצווה, יש בה משמעות עמוקה מאוד עד כדי כך שגדולי הדורות התבטאו בלשונות ואמרות גדולות ונשגבות בעניין קיום מצוות תפילין.

הרב זמיר כהן מסביר למה מניחים תפילין

צפו בסרטון של הרב זמיר כהן מסביר על התפילין, ולמה צריך להניח תפילין.

גדולת מצוות הנחת תפילין

האמורא רבא אמר כי כל מי שמניח תפילין, מתעטף בציצית וקורא קריאת שמע, מובטח לו שהוא בן העולם הבא. אביי אמר שכל מי שמניח תפילין בכל יום וקורא קריאת שמע, הוא ערב לו שאש הגיהנם לא ישלוט בו. עוד אמרו חז"ל על הפסוק "וראו כל עמי הארץ כי שם השם נקרא עליך ויראו ממך" שפסוק זה הולך על מי שמניח תפילין. כלומר – מי שמניח תפילין ונושא עליו את שם השם, יראו אותו עמי הארץ – הגויים ויפחדו ממנו. בכוח התפילין להטיל את אימת המניח אותם על כל סובביו שלא יזיקו או יגעו בו לרעה.

עוד מובא במסכת מנחות [דף מד עמוד א] על משמעות הנחת תפילין, בשם ריש לקיש, כי כל המניח תפילין, מאריכין לו ימיו ושנותיו, שנאמר [ישעיה פרק לח פסוק טז] "ה' עליהם יחיו" ופירש שם רש"י – אותם שנושאים עליהם את שם ה' בתפילין – יחיו ויאריכו ימים.

רבי יוחנן אומר "גדולה מצוות תפילין יותר ממצות תפילה, מכיוון שמצוות תפילה היא תיקון מדרבנן ותיקון התפילין הוא מדאורייתא. ובתיקוני זוהר תיקון מ"ז מובא על מעלת מצוות תפילין – "כי בכל יום יוצא קול לכל צדדי המרכבה, אופנים, שרפים ומלאכים הממונים על התפילות ואומרים: תנו יקר לדיוקנא דמלכא". כוונת הנאמר הוא – שהמניח את התפילין שעליו מוטבע שם השם, יזכה ליקר וגדולה.

כוונות בהנחת תפילין

בעת הנחת התפילין עצמם, מה מסמל הנחת תפילין? על פי כל הנאמר הבנו מהי מעלת התפילין. אך חשוב לזכור גם מה מסמל הנחת תפילין עצמם. בכדי שנביא לידי ביטוי את הכוונה האמתית שבגללה אנו מניחים תפילין, חלק מסדר הנחת התפילין הוא שעל המניח לכוון לשם מה הוא מניח.

הכוונה הנדרשת בעת הנחת תפילין, הוא שיעבוד כל הווייתנו לקדוש ברוך הוא. כלומר – בעת הנחת תפילין של ראש אנו מעידים בעצמנו שאנו משעבדים את מוחנו לעבודת השם יתברך ללא שום מחשבות זרות. בעת הנחת תפילין של יד שהם כנגד הלב, אנחנו מכוונים על כך שאנו מנטרלים ומבטלים את כל תאוותינו לעבודתו יתברך שמו.

רוצים לדעת יותר על הנחת תפילין? לחצו על הלינק – הלכות הנחת תפילין

אולי יעניין אותך:

השאר תגובה

2 תגובות

  1. שלום לכבוד הרב
    אמא שלי מבקשת ממני להניח תפילין אבל יש לי כמה שאלות לפני כן:
    אני חייל בחיל הים ויש לי שאלה שכל הזמן מציקה לי:
    האם הקדוש ברוך הוא יהודי? אם הוא ציווה אותנו להאמין בו אז גם הוא מאמין בעצמו?

    1. שלום לך מאור… בהחלט שאלה מעניינת.
      לבורא עולם אין דמות הגוף ואין לו גוף, כך שאי אפשר להגדיר אותו אם הוא יהודי או משהו אחר.
      להאמין בבורא עולם זה לא ציווי אלא היגיון. וככל שאנו מורידים את ההגדרות מהבורא, ככה יותר קל לנו לתפוס במוח האנושי שלנו את ההיגיון שיש בורא לעולם.
      ואין צורך לנסות להבין מה הוא ומי הוא, מפני שהוא מעבר לצורה, לזמן או לכל גבול שאנו מגדירים בעולם האנושי שלנו.
      רק אפשר להרגיש שיש מישהו או משהו שנמצא כאן תמיד, ואם אנחנו לא מרגישים, זה בגלל שאנחנו לא פותחים את העיניים שלנו מספיק.
      בהצלחה בכל ותמשיך להגן ולשמור עלינו חייל יקר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא לשם קדושת תפילין
איך יודעים שהתפילין הן כשרות למהדרין

מצוות התפילין היא אחת המצוות החביבות ביותר על עם ישראל, וגם אנשים הרחוקים מתורה ומצוות מרגישים חיבור למצווה מיוחדת זו. הצדדים המעשיים של מצוות התפילין כוללים מספר גדרים וכללים, ובמאמר זה נסביר את המאפיינים של תפילין כשרות למהדרין.

קרא עוד »
מדריך הנחת תפילין לנער בר המצווה

לקראת היכנסו של הנער עול תורה ומצוות, נהוג לרכוש עבורו תפילין. התפילין נחשבות כתשמיש קדושה יקר ערך ביותר. הן מבחינה כספית אך הרבה יותר מבחינה ערכית. לפניכם מדריך הנחת תפילין לנער בר המצווה.

קרא עוד »
פרשיות תפילין

והיו הדברים האלה אשר אנוכי מצווך היום… מה הם פרשיות התפילין? כיצד הם מסודרות בתוך התפילין? ומדוע דווקא פרשיות אלו נבחרו? המשיכו לקרוא…

קרא עוד »
מה זה תפילין?

מה זה תפילין? במאמר זה אנו נסביר לכם על התפילין… מה זה? כיצד הם מורכבות? ולמה כדאי להניח תפילין. עיקרי שלבי ייצור התפילין, הלכותיהם ופרטי מצוותם.

קרא עוד »