נאמר בתורה "והיו הדברים האלה על לבבך… וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך" וגו'. על פסוקים אלו נלמדו הלכות רבות ודיוקים שונים, מהם למדו חכמי ישראל את דיוקי ההלכות בעניין התפילין.
כיצד בנויות התפילין
התפילין מורכבות משלושה חלקים – הפרשיות, בתי התפילין והרצועות. לכל אחד יש את ההלכות הנוגעות לו החל משלב הייצור ועד להנחה עצמה.
בחלק זה נבאר את עיקרי שלבי ייצור כל חלקי התפילין, הלכותיהם ופרטי מצוותם.
בתי התפילין
יצור בתי התפילין הוא תהליך ארוך מאוד. ישנם ארבעה סוגי עורות ליצור בתי התפילין. מבהמה גסה או דקה ומאיזה חלק עור בבהמה, כמו כן סדר הייצור המדויק.
בית התפילין של יד הוא בית עם חלל אחד, בו אנחנו מכניסים את הקלף בו נכתבו כל ארבעת הפרשיות יחד. בית התפילין של ראש מחולק לארבעה, כאשר בכל חלל/חריץ אנחנו מכניסים פרשה אחת.
לאחר הכנסת הפרשיות, הבית נתפר בעזרת גידים שעובדו גם הם מעור בהמה טהורה. חלק מהעבודה על הבתים נעשה בעבודת יד, מה שמעלה את רמת ההידור של הבית.
רצועות התפילין
את רצועות התפילין מייצרים מעור עגל מעובד. לאחר עיבוד יריעת העור, עדיין ישנו תהליך ארוך של צביעת הרצועות וחיתוך היריעה לרוחב הרצועות כנדרש.
אורך ורוחב הרצועות נקבע בהלכה כך: רוחב לפחות כשעורה ואורך מצד ימין עד חלצי המניח ומשמאל עד הטבור.
צבע הרצועות: קיימים שתי שיטות בנוגע לצבע הרצועות. מן הצד הקדמי, לכולי עלמא הוא צריך להיות שחור לגמרי. אך בצד האחורי של הרצועה קיימת מחלוקת האם יש לצבוע גם אותה בשחור או להשאיר אותה לבנה.
פרשיות התפילין
הפרשיות אותם אנחנו מכניסים לתפילין, נבחרו מכיוון שבהם מוזכרים ענין הנחת תפילין ויציאת מצרים, ובעת הנחת התפילין אנו מעידים על כך שהשם עשה עמנו ניסים ונפלאות והוא השליט היחיד והחזק בעולם העליון והתחתון.
ארבעת הפרשיות הם – שמע ישראל, והיה אם שמוע, קדש לי כל בכור, והיה כי יביאך. בתפילין עצמם, סדר הפרשיות הוא שונה.
ישנם ארבע שיטות איך צריך לסדר את הפרשיות בתוך התפילין. השיטה הרווחת היא שיטת רש"י שאומר כי יש לסדר את הפרשיות, כסדרן בתורה: קדש לי, והיה כי יביאך, שמע, והיה אם שמוע. שיטת השימושא רבא, היא אמנם כשיטת רשי, אך הוא אומר כי יש לסדר את הפרשיות מימין המניח ולא כרשי שסובר כי יש לסדרן משמאל למניח.
שיטה נוספת אשר נהגו בקהילות ישראל רבות, היא שיטת רבינו תם, על פי שיטה זו סדר הפרשיות הוא כך: קדש לי, והיה כי יביאך, והיה אם שמוע, שמע. שיטה נוספת היא דעת הראב"ד, שאמנם על פי שיטתו הסדר הוא כרבינו תם, אך הוא סובר כי יש לסדר את הפרשיות מימין למניח ולא משמאל כשיטת רבינו תם.
מעלת המצווה
מצוות תפילין היא מהמצוות החשובות בתורה. היא אחד הסממנים שלנו כיהודים והם נקראים 'אות' על שם כך שהם מחברים בין עם ישראל לאבינו שבשמים. מעלות המניח תפילין, הם רבות. במקורות רבים ניתן למצוא, פסוקים וציטוטים של גדולי ישראל מדורות קודמים המרוממים את ענין התפילין.
הפסוק "וראו כל עמי הארץ כי שם השם נקרא עליך ויראו ממך", מתייחס לעניין התפילין, כל הנושא את שם השם עליו, זוכה ליראת העמים ממנו. מובא בשם רבא שאמר כי כל המניח תפילין ומתפלל וקורא קריאת שמע, מובטח לו שהוא בן עולם הבא. כמו כן אביי אמר כי הוא ערב לכל מי שמניח תפילין שהגיהנם לא ישלוט בו. ועוד רבות.
אולי יעניין אותך: