מי רשאי לכתוב ולהכין תפילין כשרות?

מי רשאי לכתוב ולהכין תפילין כשרות? התשובה היא סופר סת"ם. במאמר זה נסביר על מלאכתו של הסופר, ועל מה הוא צריך להקפיד כדי להכין ולכתוב תפילין.
תוֹכֶן הָעִניָנִים

מי רשאי לכתוב ולהכין תפילין כשרות? התשובה היא סופר סת"ם. והוא אדם שעוסק בכתיבה של ספרי תורה, תפילין, מזוזות ושאר כתבי קודש. מכאן ראשי התיבות סת"ם. ספרי תורה, תפילין, מזוזות.

הכתיבה של כתבי הקודש הללו היא אך ורק עבודת יד. אין כאן כל אפשרות לשלב עבודת מחשב או הדפסה באמצעות מדפסת. הכתבים כולם נעשים בעזרת קולמוס מיוחד עם דיו כאשר הדף הוא קלף העשוי עור פרה.

חשוב לציין! כי כל האביזרים המשמשים את סופר הסת"ם חייבים להיות ולהיעשות על פי כללי ההלכה. וזאת על מנת שאכן התוצר יהיה מהודר וכשר לשימוש.

מי מכין תפילין כשרות?

הכנת התפילין היא פרויקט מורכב. זה לא רק בתי התפילין שצריכים להיעשות בצורה הכי מוקפדת והכי מהודרת. יש כאן גם ובעיקר את הפרשיות המוכנסות אל תוך בתי התפילין. אלו אמורים להיכתב על פי כל כללי ההלכה כאשר הן הקלף, הן הקולמוס והן צורת הכתב כל אלו אמורים לעמוד תחת כל כללי ההלכה וההגדרות ההלכתיות.

צורת האותיות בכתב סת"ם

לכל אות בכתיבת סת"ם יש את הכללים שלה, את הצורות המסוימות שלה ואת המראה המושלם שלה. יש תגים שצריך לדייק בהם. ויש קפידות נוספות שצריך להתייחס אליהם. רק כך הכתב הוא אכן כשר וראוי למוצר הסת"ם.

יש סוגים שונים של כתב בכתיבת סת"ם. יש את כתב היד האשכנזי כאשר בו נהוגות שיטות שונות. כמו שיטת הכתיבה של הבית יוסף או של האר"י או לחילופין כתבו של האדמו"ר הזקן.

בכתב הספרדי אנחנו מכירים את הכתב הסטנדרטי המקובל על רוב רובם של בני עדות המזרח (ראה תפילין ספרדי). ויש את הכתב התימני שהוא מקובל בעיקר בקרב התימנים. הכתב התימני מאופיין בליפופים מעניינים וכאלה הדורשים דיוק רב.

כפי שכבר ציינו ישנם התגים בחלק מהאותיות כאשר אלו נועדו ליפות את הכתב. לתגים הללו יש גם משמעות עמוקה מעבר ליופי שחיצוני שלהם. כפי שידוע על רבי עקיבא שהיה לומד תילי תילים של הלכות מכל תג ותג בתורה הקדושה.

הכתיבה כולה מחייבת מקצועיות והקפדה על כל כללי ההלכה. המושג – דקדוק בקוצו של יוד מגיע מתחום הזה של כתיבת סת"ם. המחייבת דקדוק ודיוק בכתיבה של כל אות בפני עצמה.

סופר סת"ם ירא שמים

חשוב לדעת כי יש גם כללים שונים בהלכה לגבי ביצוע תיקונים במקרים שנופלת טעות במהלך הכתיבה. לא תמיד אפשר למחוק ולתקן את הטעות. אם אנחנו מדברים על תפילין (וכך זה גם במזוזות) הרי שתיקון טעות זה ממש לא דבר חלק. אם הסופר המשיך בכתיבתו לאחר שנוצרה הטעות, יהיה עליו למחוק את כל מה שהוא כבר כתב לאחר הטעות, ולכתוב הכול מחדש. כי בתפילין ומזוזות, הכתיבה חייבת להיות כסדר.

ברור אם כן, שאם אתם רוצים לקנות תפילין כשרות, אתם לא יכולים להתפשר אלא חייבים לבדוק ולברר מיהו זה שכתב את הפרשיות בפנים. כי כפי שכבר הבנתם, חייבים פה מידה רבה של יראת שמים ושל מוסריות שלא להכשיל אנשים בתפילין שאינן כשרות. כאשר קל מאוד להתפתות ולמכור תפילין שנעשו בהם שגיאות שונות ותוקנו שלא על פי ההלכה. מלבד הסופר ובורא עולם, אף אחד לא באמת יידע על כך.

משמרת סתם היא זו שאחראית על בחינת הסופרים והסמכה שלהם לצאת לשוק העבודה בתחום.

קורס סופרי סתם

לפני שיוצאים למבחנים, יש ללמוד היטב את כל הנושא, הכללים וההלכות. קורס סופרי סתם מציע את כל מה שצריך לדעת לפני שניגשים למבחני ההסמכה.

השאר תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא לשם קדושת תפילין
איך יודעים שהתפילין הן כשרות למהדרין

מצוות התפילין היא אחת המצוות החביבות ביותר על עם ישראל, וגם אנשים הרחוקים מתורה ומצוות מרגישים חיבור למצווה מיוחדת זו. הצדדים המעשיים של מצוות התפילין כוללים מספר גדרים וכללים, ובמאמר זה נסביר את המאפיינים של תפילין כשרות למהדרין.

קרא עוד »
מדריך הנחת תפילין לנער בר המצווה

לקראת היכנסו של הנער עול תורה ומצוות, נהוג לרכוש עבורו תפילין. התפילין נחשבות כתשמיש קדושה יקר ערך ביותר. הן מבחינה כספית אך הרבה יותר מבחינה ערכית. לפניכם מדריך הנחת תפילין לנער בר המצווה.

קרא עוד »
פרשיות תפילין

והיו הדברים האלה אשר אנוכי מצווך היום… מה הם פרשיות התפילין? כיצד הם מסודרות בתוך התפילין? ומדוע דווקא פרשיות אלו נבחרו? המשיכו לקרוא…

קרא עוד »
מה זה תפילין?

מה זה תפילין? במאמר זה אנו נסביר לכם על התפילין… מה זה? כיצד הם מורכבות? ולמה כדאי להניח תפילין. עיקרי שלבי ייצור התפילין, הלכותיהם ופרטי מצוותם.

קרא עוד »