קשר תפילין של יד

כידוע בנוסף לפרשיות והפסוקים שמופיעים בתפילין, גם אופן הנחת התפילין היא בצורה בה שם השם יהיה מוזכר. עם האותיות הרשומות על התפילין בשילוב עם האותיות שרצועות התפילין יוצרות מוזכר השם ש. ד. י. באופן הבא: שין על בית התפילין של ראש, דלת על העורף בקשר הסוגר את הרצועה על הראש ויוד על בית התפילין של יד.
תוֹכֶן הָעִניָנִים

אנו מבינים שלקשר משמעות גדולה. המקור לאופן קשירת הרצועות, הוא הלכה למשה מסיני. בתלמוד מופיע כי אופן קשירת הרצועות של תפילין הוא אחד משישה דברים שעל כל תלמיד חכם ללמוד.

בעניין הקשר של תפילין של ראש, קיימת מחלוקת ושלושה דעות שונות בעניין. במאמר זה נתמקד בשיטות ובאופן קשירת רצועות תפילין של יד.

יוד על הבית

כאמור בקשר של רצועת תפילין של יד אנו יוצרים צורת אות יוד, שמשלימה את השם ש. ד. י. הן בקשר תפילין של יד אשכנז והן בקשר תפילין של יד ספרדי, יש לקשור את הקשר בקצה הרצועה ולהצמידה לבית. בזוהר הקדוש החמיר מאוד בעניין זה וכתב כי "יוד זו צריך שלא תזוז ממקומה, בכדי שלא יעורר ויעשה פירוד בעולמות העליונים, המרחיק אותה ממקום זה בצמוד לבית, מרחיק עצמו מהעידון בעולם הבא". חשיבות מיקום היוד בצמוד לבית, הוא לא רק בעת הנחת התפילין על היד, אלא גם כאשר התפילין מונחות בנרתיקם.

השיטות השונות בקשר של יד

קיימת מחלוקת בין מנהג האשכנזים ומנהג רוב החסידים והספרדים, באופן קשירת היוד ומיקומו על פי כיוון הנחת התפילין. מכיוון שהנחת התפילין מתבצעת בכיוון שונה, היוד יהיה ממוקם בצד השני של הלולאה. כך שקשר תפילין של יד אשכנז נעשה בצורה אחרת מקשר תפילין של יד ספרדי.

קשר תפילין של יד אשכנז

מנהג האשכנזים וחסידי פולין הוא להניח את התפילין כשהכריכות סביב הזרוע מתבצעות מבחוץ כלפי פנים. מכיוון שכך, את היוד הם שמים בצד שמאל, כאשר מצד ימין יוצאת הלולאה בה משחילים את כל אורך הרצועה, אותה כורכים על היד.

איך לעשות קשר תפילין של יד לפי שיטת אשכנז

קשר תפילין של יד ספרדי

לעומת זאת, מנהג הספרדים ורוב החסידים, הוא להניח את התפילין באופן שהכריכות על הזרוע יתבצעו מבפנים כלפי חוץ. לכן את היוד הם שמים בצד ימין, הרצועה עוברת במעברתא ויוצרת לולאה בצד השני של הבית, שם כמו בשיטת האשכנזים, משחילים את כל אורך הרצועה של יד.

איך לעשות קשר תפילין של יד ספרדי

קשר יוד

קשירת היוד [נוסח ספרד] מתבצעת באופן הבא: לוקחים את קצה הרצועה, יוצרים מעין טבעת משמאל לימין, כאשר הצד השחור של הרצועה הוא מולכם. לאחר מכן משחילים את הרצועה מצד שמאל של הטבעת ומוציאים אותה מצד ימין. שימו לב: אנו עוקפים את צידה הימני של הטבעת.

לאחר מכן אנו מניחים את הרצועה כשצידה השחור מוסתר ואנו יוצרים לולאה במרחק של כ – 30 ס"מ מקצה הרצועה, בה כבר קשרנו את היוד. את הלולאה יוצרים על ידי קיפול הרצועה מימין לשמאל, על הצד הלבן של הרצועה.

אחר כך אנו מקפלים את הרצועה על הלולאה באופן שקצה הרצועה הוא מתחת ללולאה ומקפלים את הלולאה שנוצרה מהקיפול אל תוך הלולאה הראשונה. לאחר מכן נקפל את קצה הרצועה, שבראשה נמצא היוד, לצד ימין ולמעלה, משחילים את היוד אל תוך חור הקשר שנוצר.

אנו מהדקים את הקשר על ידי מתיחת הרצועה היוצאת ממנה. [שימו לב: לא על ידי משיכת היוד] לאחר מכן אנו משחילים את הרצועה הבודדת אל תוך המעברת שבבית התפילין והיא נכנסת אל תוך הלולאה. צורת הקשר נועדה לשמור על בית התפילין שלא יזוז מהיד משך כל זמן הנחת התפילין.

השאר תגובה

2 תגובות

  1. ישר כוח לכם… רציתי לשאול דודי היה איש ירושלים עושה בתים בבית ישראל הישנה ר' אברהם גולדברג זצ"ל בניו המשיכו במסורת. שאלתי היה לו קשר מיוחד שחיבר את בית היד לרצועה שלא היה מאפשר לקשר לזוז.. האם יש מישהו שיודע לעשות כן? התפילין שלי היו בני מאה שנה. רציתי לחדש קניתי זוג חדש אך חיסרון גדול הקשר לא צמוד תמיד, וצריך כל פעם למתוח. האם יש מישהו שמכיר הקשר? אשמח ללמוד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא קשר תפילין
קשירת תפילין של ראש

בגמרא מובא כי אחד משישה דברים אותם כל תלמיד חכם צריך ללמוד הוא קשירת תפילין. דיני קשירת תפילין הם הלכה למשה מסיני. ענין הקשירות וצורתם היא יצירת שם השם על התפילין. מעבר לפרשיות ולפסוקים המופיעים בתפילין, אנו מבליטים את שמו של הקדוש ברוך הוא, בתפילין עצמם. באמצעות השין הרשום על התפילין של ראש, בשילוב עם הדלת בקשר תפילין של ראש והיוד בקשר תפילין של יד, אנו יוצרים את סדר האותיות ש. ד. י. שזהו אחד משמותיו של השם.

קרא עוד »