מתי תפילין כשרות ומתי כשרות למהדרין
לא קיימת הגדרה ברורה וחותכת לתפילין כשר למהדרין, ונראה שמדובר באוסף מאפיינים היוצר תוצר כשר למהדרין. את התפילין ניתן לחלק לשלושה חלקים מרכזיים:
- בתים – הבתים הם המעטפת המרובעת לתוכה מוכנסות הפרשיות.
- פרשיות – הפרשיות הן הקלף המוכנס לתוך הבתים, והן כוללות ארבע פרשיות (שמע ישראל, והיה אם שמוע, קדש לי, והיה כי יביאך).
- רצועות – הרצועות משתלשלות מבתי התפילין. בתפילין של יד הן נכרכות סביב היד, ובתפילין של ראש הן מקיפות את ראשו של המניח.
בכל אחד מהחלקים הללו ישנו מנעד רחב הנע בין החומרות לקולות, כך שתפילין המתבססות על קולות רבות ייחשבו לתפילין כשרות, ואילו תפילין הנוהגות על פי השיטות המחמירות ייחשבו לתפילין מהודרות הכשרות למהדרין.
חומרות הנוגעות לבתי התפילין
עור בהמה גסה
בתי התפילין צריכים להיות עשויים מעור של בהמה. בנוגע לסוג הבהמה – בעבר התקשו לכופף ולעצב את העור שהגיע מבהמה גסה, ועל כן נהגו להכין את התפילין מעור בהמה דקה. כיום המכשור מאפשר הכנת תפילין מבהמה גסה, כך שפרשיות התפילין נשמרות בצורה טובה יותר וממילא התפילין מהודרות יותר. שימו לב שלא מדובר בחומרא או קולא, אלא בהבדל פרקטי ברמת השימור של הפרשיות ובהגנה עליהם מפני נזקים.
הפרדה בין הפרשיות
על פי ההלכה הבתים בתפילין של ראש צריכים להיות פרודים זה מזה. עם זאת, רמת ההפרדה שונה בין היצרנים השונים, כך שחלק מהיצרנים יוצרים הפרדה חלקית, וחלק מקפידים על הפרדה מלאה.
חומרות הנוגעות לפרשיות התפילין
נוי הכתב
חז"ל למדו מהפסוק "זה קלי ואנווהו" שיש משמעות הלכתית ליופי המצווה ולנויה. בדרך זו, ככל שהכתב יפה יותר, כך התפילין מהודרות יותר. כתב יפה עשוי להתבטא באחידות האותיות, בשורות ישרות, בתגים, ברווחים אחידים בין המילים וכדו'.
רמתו של סופר הסת"ם
סופר הסת"ם צריך להיות אדם ירא שמיים המקפיד על מצווה קלה כבחמורה. חובה זו נדרשת גם מבחינה מעשית פשוטה, שכן ישנן טעויות הדורשות את גניזת הקלף, וחשוב שהסופר יהיה אדם ישר ואמין שניתן לסמוך עליו. ישנם גורמים נוספים המשפיעים על רמת ההידור של התפילין כמו האם הסופר טובל בכל יום, האם הוא נשוי, האם הוא בקיא בכל ההלכות של כתיבת סת"ם וכדו'.