קשירת תפילין של ראש

בגמרא מובא כי אחד משישה דברים אותם כל תלמיד חכם צריך ללמוד הוא קשירת תפילין. דיני קשירת תפילין הם הלכה למשה מסיני. ענין הקשירות וצורתם היא יצירת שם השם על התפילין. מעבר לפרשיות ולפסוקים המופיעים בתפילין, אנו מבליטים את שמו של הקדוש ברוך הוא, בתפילין עצמם. באמצעות השין הרשום על התפילין של ראש, בשילוב עם הדלת בקשר תפילין של ראש והיוד בקשר תפילין של יד, אנו יוצרים את סדר האותיות ש. ד. י. שזהו אחד משמותיו של השם.
תוֹכֶן הָעִניָנִים

מכיוון שכך, יש משמעות רבה לקשרים שבתפילין ולצורתם. על צורת קשירת תפילין של ראש ישנו פולמוס וחילוקי דעות רבים. ישנם שלושה שיטות שונות, המונהגים בעדות ישראל באופן הקשירה וכדלהלן: שיטת רוב האשכנזים, הספרדים ורוב חסידי פולין היא, שאת הקשר יש לקשור בצורת דלת ממש. הקשר עצמו יוצר את האות.

לעומת זאת, מנהג חלק מהאשכנזים, התימנים ורוב החסידים הוא, כי את הקשר יש לעשות בצורת מרובע, כאשר צורת האות דלת ניכרת גם בקשר עצמו וגם ברצועות. הקשר הוא גג האות והרצועות הנמשכות יוצרות את רגל האות. שיטה נוספת, היא שיטת חסידי צאנז, על פיה קשירת תפילין של ראש נעשית כמו דלת כפולה, על ידי יצירת ריבוע עם חלל, בצורה הדומה לאות ם.

איך לקשור תפילין של ראש

ננסה להמחיש לכם את שלבי קשירת תפילין של ראש על פי השיטות הנהוגות.

קשירת דלת על פי שיטת רוב האשכנזים והספרדים:

את רצועת התפילין אנו משחילים אל תוך הבית כאשר אנו משאירים בצד השמאלי כמה סנטימטרים בודדים יותר מצד ימין. לאחר מכן אנו לוקחים את שני צידי הרצועה, במרחק כמה סנטימטרים מהבית עצמו, [לפי מידת הראש כך נדע כמה סנטימטרים לקחת] ויוצרים לולאה בכל צד.

לאחר מכן נצמיד את הרצועה השמאלית מתחת ללולאה הימנית ונקפל אותה מעל הלולאה הימנית לצד שמאל. כעת יש לנו צורת יוד, אך נצטרך לקשור אותה. ניקח את הרצועה השמאלית ונשחיל אותה אל תוך הלולאה השמאלית, שהיא בעצם יוצרת את גג היוד, יש להעביר את הרצועה באופן זה פעמיים, כאשר אנו מהדקים בכל פעם את הסיבוב.

לאחר מכן ניקח את הרצועה הימנית, המקופלת מתחת ללולאה ונצמיד אותה אליה. ניקח את הרצועה השמאלית, ונעביר אותה אל תוך הלולאה הימנית, היוצרת את רגל היוד. גם פה נבצע פעמיים את העברת הרצועה, באופן שישמור על הקשר חזק.

סרטון הסברה על קשירת תפילין של ראש (האות ד')

קשר תפילין על פי שיטת התימנים ורוב החסידים היא באופן הבא:

גם כאן, ניצור שני לולאות משני צידי הרצועה, ובשונה משיטת האשכנזים, נשחיל את הרצועה, אחת אל תוך השנייה. לאחר מכן נשחיל את קצה הרצועה הימנית אל תוך הלולאה השמאלית ולהפך. לסיום נהדק היטב את הקשר, באופן שלא יזוז ממקומו.

כך או כך, תמיד נוכל להזיז את בית התפילין שיהיה באמצע, על מנת שנוכל לקיים בהידור את מצוות "והיו לטוטפות בין עיניך".

סרטון הסברה איך לעשות קשר תפילין של ראש (קשר מרובע)

איך מגדילים תפילין של ראש

את גודל היקף הרצועה סביב בראש, ניתן להתאים על ידי הגדלת או הקטנת הטבעת באופן פשוט ביותר. לאחר שהבנו איך אנו יוצרים את הקשר, נוכל גם בקלות רבה, להתיר אותו מעט [אין צורך בהתרת הקשר לגמרי] ולמקם את הקשר בהתאם למידת היקף הראש. בצורת דלת, אנו מושכים את הרצועה הימנית מתחת לקשר, ועל ידי קיצור אורך הרצועה, היקף הטבעת יגדל. כמו כן את הקשר המרובע, נפרום מעט ונרחיב את הטבעת בקלות.

סרטון הסברה איך להגדיל או להקטין קשר תפילין של ראש

כדי לדעת יותר על קשר תפילין, כגון על קשר של יד תעברו למאמר הבא – קשר תפילין של יד.

השאר תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא קשר תפילין
קשר תפילין של יד

כידוע בנוסף לפרשיות והפסוקים שמופיעים בתפילין, גם אופן הנחת התפילין היא בצורה בה שם השם יהיה מוזכר. עם האותיות הרשומות על התפילין בשילוב עם האותיות שרצועות התפילין יוצרות מוזכר השם ש. ד. י. באופן הבא: שין על בית התפילין של ראש, דלת על העורף בקשר הסוגר את הרצועה על הראש ויוד על בית התפילין של יד.

קרא עוד »