הנחת תפילין שמאלי

כל אחד שמתחיל להניח תפילין שואל דבר ראשון על איזה יד מניחים תפילין? כידוע, כל אדם ותכונותיו שלו. האחד ימני והאחר שמאלי, ולכל אחד הלכות אחרות. בהמשך המאמר נרחיב על ההבדלים בין ימני לשמאלי ומצוות הנחת תפילין שמאלי.
תוֹכֶן הָעִניָנִים

נכתב בתורה [דברים פרק ו פסוק ח] "וקשרתם לאות על ידך" על פסוק זה דרשו בגמרא דרשות רבות. לענייננו – מפסוק זה דרשו חז"ל כי בכל מקום שהתורה רוצה לכתוב הלכה או דין מסוים שקשור ליד ימין, התורה כותבת את המילה 'ימין'. לכן, פה שהתורה כתבה רק 'ידך' מבלי לפרש איזו יד. למדו חז"ל כי מדובר על יד שמאל.

יד כהה – חלשה

עוד דרשו בגמרא [מסכת מנחות דף לו עמוד ב] מפסוק נוסף שנכתב בתורה על מצוות תפילין. בחומש שמות פרק יג פסוק טז נכתב "והיה לאות על ידכה" בפסוק זה כתבה התורה את המילה ידך, בתוספת של האות ה בסוף המילה, אף על פי שבקריאת המילה, לא מבטאים ושומעים את האות. דרשו חז"ל שיש לקרוא את המילה כשני מילים – יד כהה, שבלשון המקרא פירושה, היד החלשה.

מכיוון שרוב העולם ימנים, הרי שיד שמאל היא היד החלשה ועליה יש להניח את התפילין.

תפילין ומזוזה

עוד דרשו בגמרא שם, דרשה נוספת, ממנה אנו לומדים כי יש להניח תפילין על יד ימין. הפסוק שהזכרנו לעיל ממשיך כך "וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך, וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך". אנו רואים בפסוק זה סמיכות של שני מצוות. מצוות תפילין ומצוות מזוזה.

מכיוון שהם נכתבו בסמוך, דרשו חז"ל שיש קשר בין המצות. אנו רואים כי במצוות מזוזה נצטווינו לכתוב – וכתבתם, ורוב העולם כותב ביד ימין, לכן יש לקיים את גם את מצוות תפילין באותה יד – ימין, וביד זו לקשור את התפילין על יד שמאל.

הנחת תפילין שמאלי

בשולחן ערוך סימן כז סעיף ו נכתב, כי איטר יד ימינו יניח תפילין בימין. על פי כל הדרשות שהבאנו אנו רואים כי אמנם רוב העולם נצטווה להניח תפילין על יד שמאל. אך עוד אנו רואים בדרשות כי הסיבה בגללה אנו צריכים להניח תפילין בשמאל היא רק מכיוון שיד זו היא החלשה. אבל אדם שמאלי, שידו החלשה היא ימין, יש לו להניח תפילין על ידו החלשה.

הסיבה לכך שבהלכה נכתב שיש להניח תפילין על יד שמאל, הוא מכיוון שרוב העולם ימניים, כתבו חז"ל את דרך העולם. אבל איטר יד ימין – יניח בשמאל.

כותב ביד אחת ושאר פעולות ביד שנייה

ישנם השואלים: אדם שכתיבתו ביד אחת ורוב פעולותיו ביד השנייה, באיזו יד יניח תפילין? האם אנו הולכים אחר הכתיבה? או שמא נלך דווקא אחר ידו שעושה את רוב הפעולות בחייו?

בשולחן ערוך סימן כז סעיף ב הביא שני שיטות בזה. שיטת הרמ"א היא שמנהג העולם הוא שהכתיבה קובעת, לכן אם כותב בימין ושאר פעולותיו בשמאל יניח בשמאל ולהיפך. השיטה השנייה היא שיטת הגר"א, שהמשנה ברורה פסק כמוהו. שהכתיבה אינה עדיפה על שאר פעולות, ולכן היד בו האדם עושה את רוב הפעולות היא הקובעת, ועל פי זה יניח את התפילין על היד השנייה.

והוסיף המשנה ברורה בביאור הלכה. כי אם הוא כותב בימין והוא גם יכול לעשות שאר פעולות בימין, אבל יותר קל לו לעשות את הפעולות בשמאל. אז וודאי יד ימין קובעת ויניח בשמאל. גם לשיטת הגר"א.

מאמר מומלץ בנושא: האם מותר לשמאלי להניח תפילין של ימני.

השאר תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא הלכות הנחת תפילין
האם אבל מניח תפילין

רבים באים לשאול לאחר שמת להם אחד מקרובי משפחתם, לקראת ימי השבעה, האם אבל מניח תפילין? מה הדין ביום הראשון לאבלות? ומה בשאר ימי השבעה? המשיכו לקרוא »

קרא עוד »
על איזה יד מניחים תפילין

כל אדם שמתחיל להניח תפילין, רוצה לדעת את הכלל הראשון והבסיסי בהנחת תפילין. על איזה יד מניחים תפילין. במאמר זה נביא בפניכם את כל המקורות וההלכות הנוגעות למקום הנחת תפילין של יד.

קרא עוד »
האם מותר לשמאלי להניח תפילין של ימני

התפילין בנויות בצורה שהקשר – היוד מונח לצד הלב והמעברתא – המקום בו הרצועה עוברת, היא לצד הכתף. כך נכתב בשולחן ערוך סימן כז סעיף ב שכן המנהג. ולכן יש הבדל בין תפילין של יד ימין ותפילין של צד שמאל. השאלה היא: האם מותר לשמאלי להניח תפילין של ימני?

קרא עוד »