כל כמה זמן צריך לבדוק תפילין

אנשים רבים שואלים כל כמה זמן צריך לבדוק תפילין? קיים חשש שמא במשך הזמן, התפילין נתבלו ונשחקו משימוש ואולי הם נפסלו.
תוֹכֶן הָעִניָנִים

מעיקר הדין, על פי ההלכה אין חובה לבדוק את התפילין אף פעם. תפילין שנקנו במקום שאין ספק לגבי כשרותו, נשארים בחזקת כשרותם והם כשרות לעולם, אלא אם כן יש פסול שנראה בעין או פסול שיודעים עליו.

בתלמוד ירושלמי, עירובין דף נט הלכה ב מובא כי הלל הזקן שתפיליו היו לו ירושה מסבא שלו והוא לא בדק אותם על אף שהם היו באיכות הייצור הירודה של השנים ההם.

אולם, ישנם הנוהגים לשלוח את התפילין שלהם לבדיקה מידי שנה כמו חסידי חב"ד. ישנם פוסקים רבים שממליצים לשלוח את התפילין לבדיקה בכל ארבע שנים, למנוע חששות וספקות.

אחת הסיבות העיקריות, בגללם אנשים נמנעים מלבדוק את התפילין בתדירות הוא מכיוון שפתיחת בתי התפילין והוצאת הפרשיות אינה 'בריאה' להם. לכן אם התפילין שלכם נבדקו ברכישתם או במהלך השנים על ידי בודק מוסמך אין סיבה לבדוק אותם שוב מכיוון שאמור, הם עומדים בחזקת כשרותם.

תפילין כשרות ופסולות

אף על פי שאין חובה לבדוק את התפילין, מכל מקום, על כל אחד מישראל ישנה אחריות לשמור על התפילין שלו, תקינותם ושלמותם.

ענין בדיקת תפילין כאמור הוא לא הלכתי, והוא לטובת בעל התפילין המניח אותם. מכיוון שבמקורות אנו מוצאים לשונות חמורים מאוד שנאמרו על מי שלא מניח תפילין או על המניח תפילין פסולות.

אפילו אם ההנחה נעשית בשוגג, עדיין הפסד המעלה והשכר של מצווה זה הוא עצום ולא כדאי להזניח את ענין הבדיקה.

מתי צריך לבדוק תפילין

אמנם, במהלך החיים אין סיבה או ענין לבדוק את התפילין, אך לפעמים בדיקת תפילין נדרת על ידי ההלכה.

אם גיליתם סימני קילוף או רטיבות על בתי התפילין שלכם ראוי לבדוק אותם. כמו כן אם ראיתם סימני התנפחות ניכרת בצבע, גם כדאי לשלוח את התפילין לבדיקה. סימנים אלה מראים כי התפילין עמדו במקום חשוף לשמש או לרטיבות, מה שעלול להזיק לפרשיות, אף אם לא רואים את הנזק מבחוץ.

כמו כן, תפילין שנתקבלו בירושה, חייבים בבדיקת כשרות. מפני אין לדעת מה מצבן. אנחנו לא יודעים באיזה מצב הם היו אצל בעליהם הקודם. בנוסף, מי שאינו מניח תפילין בכל יום, והתפילין שלו מונחות בארון ללא שימוש זמן רב, מומלץ לשלוח אותם לבדיקה מכיוון שהם עלולים להתעפש בארון.

בדיקה בקניה

ברכישת תפילין הוא הזמן כמעט היחיד שחובה לבדוק את התפילין. אם אתם רוכשים את התפילין אצל מוכר ירא שמים מוסמך שאפשר לסמוך עליו, אין צורך בבדיקת תפילין, כמובן רק אם הוא בדק אותם. אבל אל תסמכו על זקנו הארוך של מוכר התפילין. אם אתם לא מכירים את המוכר, ואין לו תעודת כשרות מגוף כשרות מוסמך מאחוריו, חובה לשלוח את התפילין לבדיקה.

שמענו כבר על אנשים שרכשו תפילין לקראת הבר מצווה במכונים ידועים אך ללא בדיקה, כשהם שלחו את התפילין לבדיקה, הם גילו שבפרשיות חסרים מילים ופסוקים. מנגד, אנו רואים אנשים בני שבעים שתפיליהם בשימוש כבר יותר מחמישים שנה, והם עדיין שלמים ללא מחיקות וכדו'.

אופן בדיקת תפילין

ישנם שני דרכים לבדיקת תפילין, בדיקה ידנית ובדיקה ממוחשבת. אופן הבדיקה הנהוג הוא בדיקה ידנית. בבדיקה פותח הבודק את התפילין מוציא את הפרשיות ובודק אותם בעיניו. בבדיקה ממוחשבת הבדיקה נעשית על ידי סורק דיגטלי.

יותר על בדיקת תפילין »

השאר תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא תפילין פסולות
איך יודעים שהתפילין הן כשרות למהדרין

מצוות התפילין היא אחת המצוות החביבות ביותר על עם ישראל, וגם אנשים הרחוקים מתורה ומצוות מרגישים חיבור למצווה מיוחדת זו. הצדדים המעשיים של מצוות התפילין כוללים מספר גדרים וכללים, ובמאמר זה נסביר את המאפיינים של תפילין כשרות למהדרין.

קרא עוד »
רצועת תפילין קרועה מה עושים?

אחת השאלות הנפוצות בדיני כשרות התפילין הוא מהו הדין של רצועת תפילין קרועה? האם זה פוסל את התפילין? האם יש להחליף את הרצועות? במאמר הבא נעשה לכם קצת סדר בעניינים הנוגעים לרצועות התפילין.

קרא עוד »
האם תפילין כשרות לנצח?

חשוב לדעת כי גם אם קניתם תפילין מהודרות ואף שילמתם עליהם הון לא קטן, עדיין אין לכם הבטחה כי תפילין אלו אכן תהיינה תפילין כשרות לנצח. מסיבה זו חשוב מאוד לבדוק מידי פעם את פרשיות התפילין ולוודא כי הן אכן כשרות.

קרא עוד »