רצועת תפילין קרועה מה עושים?

אחת השאלות הנפוצות בדיני כשרות התפילין הוא מהו הדין של רצועת תפילין קרועה? האם זה פוסל את התפילין? האם יש להחליף את הרצועות? במאמר הבא נעשה לכם קצת סדר בעניינים הנוגעים לרצועות התפילין.
תוֹכֶן הָעִניָנִים

אחת השאלות הנפוצות בדיני כשרות התפילין הוא מהו הדין של רצועת תפילין קרועה? האם זה פוסל את התפילין? האם יש להחליף את הרצועות? במאמר הבא נעשה לכם קצת סדר בעניינים הנוגעים לרצועות התפילין.

תחילה נפתח בתהליך ייצור הרצועות, בצביעתן, באופן הצביעה ובשיטות החלוקות בעניין.

ייצור הרצועות

הרצועות מיוצרות מעור בהמה. לאחר הסרת העור מהבהמה, אנו מחלקים את העור בעוביו לשניים – עור עליו ועור תחתון. רצועות המיוצרות מעור עליון – חלק העור החיצוני, הם רצועות חזקות ועמידות יותר לאורך זמן. הרצועות המיוצרות מהעור התחתון – חלק העור הפנימי, ביחס לסוג העור השני, הם חלשות יותר ואיכותן פחותה.

לאחר העיבוד, מגיע שלב חיוך העור לרצועות דקות שמידתן על פי ההלכה כעובי שעורה, והם נצבעות על פי המנהג. או מצד אחד – הקדמי, או משני הצדדים כמו מנהג רוב העולם.

במפעלי הייצור משווקים את הרצועות בגלילים ארוכים של כ – 150 מטרים, ובחנות או במכון התפילין, אנו חותכים אותם לפי הגודל הרצוי. האורך שנקבע בהלכה הוא על פי בן אדם בינוני – רצועה של יד צריכה להספיק לקשר, לכריכות על הזרוע ועל כף היד. רצועה של ראש נמדדת כך שתספיק לקשר ה'דלת' ואורכה מצד ימין צריך להגיע עד החלציים ומצד שמאל עד הטבור.

צביעת רצועות

כאמור, ישנם שני שיטות בהלכה לגבי צביעת הרצועות. האם הן צריכות להיות צבועות משני הצדדים או רק מצידן הקדמי.

ראשית, נבהיר את ענין השחרת הרצועות. דין זה שיש שרצועות התפילין צריכות להיצבע בשחור, הוא הלכה למשה מסיני. כפי שמובא בשולחן ערוך סימן לג סעיף ג. אך על הצד הפנימי של הרצועה אין דין שהוא גם כן יהיה שחור. אך הרמב"ם פסק שמכיוון שהוא נוי לתפילין, יש לצבוע גם את הצד הפנימי של הרצועה. וכן כתב האר"י ז"ל.

כיום, ברוב מכוני התפילין, ומפעלי הייצור, צובעים את הרצועות על ידי הספגתן בצבע, כך ששני הצדדים צבועים בשחור.

היתרונות בצביעת שני הצדדים הם:

  1. אנו מקיימים גם את שיטת הרמב"ם והארי שאמרו שצריך לצבוע את התפילין משני הצדדים.
  2. גם אם הצבע מתקלף מהעור, עדיין הרצועות לא נפסלות מכיוון שהם עדיין מושחרות לגמרי.
  3. ישנה דעה שהתקבלה מבעל "קסת הסופר" שאומר שיש להשחיר גם את חודי הרצועות. מכיוון שגם הם נראים בחוץ. כאשר אנו צובעים את הרצועות משני הצדדים על ידי הספגתן בצבע, גם חודי הרצועות מושחרים לגמרי.

לדעת יותר על צביעת רצועות תפילין »

מתי יש להחליף את רצועות התפילין

על פי כל הנאמר, נבין כעת מתי יש להחליף רצועה לתפילין. כאמור, הצבע השחור שעל התפילין מעכב את כשרותם, ואם נתקלף הצבע באופן שהרצועה אינה שחורה, יש להחליף אותם. אמנם, גם התקלף הצבע, לא תמיד תצטרכו לרכוש רצועות חדשות. לרוב, צביעה בצבע כשר כמובן, תספיק והרצועה כשרה.

רצועה שמרוב שימוש, נשחקה, וכתוצאה מכך הם הצטמקו, או שהצבע דהה, או שהם נקרעו, יש להחליף את הרצועות ברצועות כשרות.

רצועת תפילין קרועה, אם היא נקרעה באופן שהיא התקצרה משמעותית, יש להחליף אותה. אמנם רצועת תפילין קרועה שיש בה עדיין באורכה ורואים אותה, בדיעבד היא כשרה ואין צורך להחליף.

מי שרוצה להתרחק מבעיות והא מקפיד על קלה כבחמורה, ראוי שיחליף מידי כמה שנים את רצועות התפילין, על מנת להימנע מבעיות הלכתיות שונות.

רצועת תפילין קרועה שיש להחליפה, לא ידרוש מכם זמן רב. ההחלפה מתבצעת במהירות ותוך כעשר דקות יהיו לכם תפילין כשרות למהדרין.

לדעת יותר על החלפת רצועות התפילין »

השאר תגובה

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא תפילין פסולות
איך יודעים שהתפילין הן כשרות למהדרין

מצוות התפילין היא אחת המצוות החביבות ביותר על עם ישראל, וגם אנשים הרחוקים מתורה ומצוות מרגישים חיבור למצווה מיוחדת זו. הצדדים המעשיים של מצוות התפילין כוללים מספר גדרים וכללים, ובמאמר זה נסביר את המאפיינים של תפילין כשרות למהדרין.

קרא עוד »
האם תפילין כשרות לנצח?

חשוב לדעת כי גם אם קניתם תפילין מהודרות ואף שילמתם עליהם הון לא קטן, עדיין אין לכם הבטחה כי תפילין אלו אכן תהיינה תפילין כשרות לנצח. מסיבה זו חשוב מאוד לבדוק מידי פעם את פרשיות התפילין ולוודא כי הן אכן כשרות.

קרא עוד »