האם מותר לשים תפילין בחדר שינה

יש מקומות שאסור לאחסן שם את התפילין, כמו שירותים, בית המרחץ וכדו'. לכן ישנם השואלים האם מותר לשים תפילין בחדר שינה? המשיכו לקרוא
תוֹכֶן הָעִניָנִים

למקום אחסון התפילין, יש התייחסות בהלכה. התפילין צריכות להיות במקום שמור ומכובד כראוי לתשמיש קדושה. לכן יש מקומות שאסור לאחסן שם את התפילין, כמו שירותים, בית המרחץ וכדו'. לכן ישנם השואלים האם מותר לשים תפילין בחדר שינה.

לכאורה אם התפילין מונחות בארון סגור ושמור בחדר, אין סיבה לאסור. אך בהלכה מובא שתשמיש המיטה אסור על יד התפילין. אפילו אם הן בתוך נרתיקם אין זה כבוד לתפילין. לכן כתוב בהלכה, כי אסור לשמש מיטתו אם אין מחיצה של עשרה טפחים בינו לבין התפילין.

ראוי גם לא להסתובב בלי לבוש על יד התפילין, כי אין זה מכבוד המצווה.

הנחת תפילין בחדר שינה

יש מי ששואל: הרי ישנה הלכה כי ראוי לבן אדם להיכנס לבית הכנסת לתפילת שחרית כשהוא כבר מעוטר בטלית ותפילין. ויש לשאול האם ראוי להניח תפילין בחדר שינה, על מנת לקיים הלכה זו ולהגיע לבית בכנסת עם תפילין בראשו.

על מנת לענות על שאלה זו, כדאי להיכנס קצת יותר לעומק סוגיה זו. לכאורה אם אין אדם בחדר שהוא אינו לבוש וכדו', אין בעיה להניח שם את התפילין. כמו כן אם ישנם תמונות לא צנועות על קיר החדר, אין זה מן הכבוד לתפילין להניחן שם.

נראה שראוי להימנע מהנחת תפילין בחדר שינה. אמנם לאחסן את התפילין בארון בחדר שינה אין כל בעיה, אך להניח את התפילין ממש נראה כי כדאי להימנע מכך.

תפילה בחדר שינה

סיבה נוספת שלכאורה גם קשורה לעניין הנחת תפילין בחדר שינה היא עניין התפילה. ראשית, חובה על כל אדם להתפלל במניין. אם יניח תפילין בחדר השינה יכול להימשך ולהתפלל שם.

אך אם רוצה לעשות מנין בחדרו [דבר שמצוי מאוד בישיבות, בחדרי השינה בפנימייה] נראה שיכול לעשות זאת. אך יש להיזהר שהחדר יהיה נקי כראוי למקום תפילה. כמו כן אסור שיהיה שם אדם לא לבוש או תמונות לא צנועות, שאינן מכבוד התפילה והתפילין.

מה הדין בחדר שינה בפנימייה

שאל בחור: האם מותר לשים תפילין בחדר שינה בפנימייה בישיבה? לכאורה גם פה אין הבדל בין חדר זה לכל חדר אחר. וראוי להניח את התפילין שארון סגור, שמור ובמקום מכובד.

האם מותר לישון עם התפילין?

הלכה נוספת שכדאי לזכור בעניין זה הוא שינה בתפילין. נאמר בהלכה, כי אסור לאדם להניח תפילין ולישון עימם. שמא יפיח בהם, כמו כן יש איסור להסיח דעת מהתפילין, כל זמן שהם על האדם. לכן אסור לאדם לישון כשהוא עם תפילין.

שנת עראי (נמנום)

עוד נאמר כי אם אדם רוצה לנמנם בעת התפילה כשהתפילין על גופו, הוא צריך לכסות את התפילין של ראש ושל יד עם טליתו או בסודר, ויכול להניח ראשו בין ברכיו ולנמנם. השינה המותרת בתפילין היא רק שנת עראי, לכן אסור לישון בצורה נוחה יותר לגוף, שמא יירדם ויפיח בהם.

שנת קבע

שינה במיטה עם תפילין, אסורה בהחלט. מכיוון ששינה זו היא שנת קבע וקיים החשש של ביזוי כבוד התפילין על ידי הפחה או הסחת דעת. בהלכה, לא נאמר דין זה אך נראה כי ראוי להימנע מהנחת תפילין בחדר שינה, על יד מיטתו שמא ישכב לישון עמם

.

למסקנה האם מותר לשים תפילין בחדר שינה?

היוצא מכל דברינו: אין סיבה לאסור אחסון תפילין בחדר שינה, אלא אם כן יש שם אדם לא לבוש או תמונות לא צנועות. ראוי לשים את התפילין, בארון שמור ומכובד, על מנת לשמור את קדושת התפילין.

השאר תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא הלכות הנחת תפילין
האם אבל מניח תפילין

רבים באים לשאול לאחר שמת להם אחד מקרובי משפחתם, לקראת ימי השבעה, האם אבל מניח תפילין? מה הדין ביום הראשון לאבלות? ומה בשאר ימי השבעה? המשיכו לקרוא »

קרא עוד »
על איזה יד מניחים תפילין

כל אדם שמתחיל להניח תפילין, רוצה לדעת את הכלל הראשון והבסיסי בהנחת תפילין. על איזה יד מניחים תפילין. במאמר זה נביא בפניכם את כל המקורות וההלכות הנוגעות למקום הנחת תפילין של יד.

קרא עוד »
הנחת תפילין שמאלי

כל אחד שמתחיל להניח תפילין שואל דבר ראשון על איזה יד מניחים תפילין? כידוע, כל אדם ותכונותיו שלו. האחד ימני והאחר שמאלי, ולכל אחד הלכות אחרות. בהמשך המאמר נרחיב על ההבדלים בין ימני לשמאלי ומצוות הנחת תפילין שמאלי.

קרא עוד »
האם מותר לשמאלי להניח תפילין של ימני

התפילין בנויות בצורה שהקשר – היוד מונח לצד הלב והמעברתא – המקום בו הרצועה עוברת, היא לצד הכתף. כך נכתב בשולחן ערוך סימן כז סעיף ב שכן המנהג. ולכן יש הבדל בין תפילין של יד ימין ותפילין של צד שמאל. השאלה היא: האם מותר לשמאלי להניח תפילין של ימני?

קרא עוד »