האם תפילין כשרות לנצח?

חשוב לדעת כי גם אם קניתם תפילין מהודרות ואף שילמתם עליהם הון לא קטן, עדיין אין לכם הבטחה כי תפילין אלו אכן תהיינה תפילין כשרות לנצח. מסיבה זו חשוב מאוד לבדוק מידי פעם את פרשיות התפילין ולוודא כי הן אכן כשרות.
תוֹכֶן הָעִניָנִים

לא פעם נמצאים ליקויים שונים בפרשיות התפילין ובמקרים מסוימים מדובר בליקויים שפוסלים לגמרי את התפילין. מה שחס וחלילה עשוי להכניס את האדם לגדר של קרקפתא דלא מנח תפילין. (לא לפי כל השיטות, כפי שכבר פירטנו לעיל בדבר הדגשים, מתי נכנס אדם תחת ההגדרה החריפה הזו.)

יש האומרים שבימי וחודש אלול, כאשר האדם אמור לפשפש במעשיו ולשוב בתשובה על עוונותיו, או אז מומלץ למסור את התפילין (ואת המזוזות) לבדיקה.

היות ומדובר בבדיקה שהיא מורכבת למדי והיא גם יקרה, יש כאלה שלא מבצעים אותה בכל שנה אך הם בהחלט מקפידים על כך מידי פעם. יש הנוהגים לפני הנישואין, לבדוק מחדש את התפילין ואף לחדש את הבתים ואת הרצועות.

אפשר לשדרג את התפילין

חשוב לדעת שישנה אפשרות לשדרג את התפילין ותמיד אפשר לעשות את זה. אדם המשקיע בהידור המצווה מקבל על כך יותר שכר מאשר אדם שמניח את התפילין הבסיסיות הכי פשוטות אותן הוא השיג. זו הסיבה שאנחנו רואים כי יש אנשים רבים המהדרים עוד ועוד בכל מה שקשור למצוות בהם ישנה האפשרות להדר. אם זה בקניית אתרוג מהודר לחג הסוכות ואם זה ברכישת תפילין מהודות.

כפי שכתוב, "זה קלי ואנווהו" (שמות ט"ו ב) שעל זה מפרשים – התנאה לפני במצוות. שזה אומר – עשֵה לפניו סוכה נאה ולולב נאה ושופר נאה, ציצית נאה, ספר תורה נאה וכתוב בו לשמו בדיו נאה, בקולמוס נאה, בלבלר אומן וכורכו בשיראין נאין"

יש הטוענים שהידור מצוה היא מדאוריתא ויש הסוברין שזה מדרבנן. בכל מקרה מדובר על מצווה לכתחילה שבדיעבד אינה פוסלת את המצווה.

הסגוליות של מצוות תפילין

אחת המצוות השקולות כנגד כל התורה כולה היא מצוות תפילין. "וקשרתם לאות על ידיך, והיו לטוטפות בין עיניך". מצוות תפילין נחשבת לאות. אות בינינו ובין בורא עולם. כמו מצוות שבת ומצוות מילה.

מעבר לכך יש למצוות תפילין את הסגולה להרחיק מאתנו אויבים. עם ישראל הוא ככבשה בין שבעים זאבים. ככבשה בין שבעים אומות העולם כאשר אנחנו חשים כל הזמן את 'עשיו שונא ליעקב'. אויבינו עומדים עלינו לכלותינו וכל המזימות שהם חושבים על מנת לפגוע בנו מוכיחים על כך יותר מכל.

אדם שמניח תפילין יכול בהחלט להיות יותר רגוע ולסמוך על ההבטחה – "וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא ויראו ממך". על המילים כי שם ה' נקרא עליך, אומרים חז"ל – אלו תפילין שבראש. יש כאלה שהוסיפו על כך ואמרו, אלו תפילין שבראש – לא רק התפילין עצמן שמניחים על הראש. אלא שהתוכן של התפילין, הטקסטים שכתובים בתוך פרשיות התפילין, אמורים אף הם להיות בתוך הראש. (באופן רוחני כמובן) אדם שחי את כל מה שכתוב בתוך התפילין, הוא אדם שמחובר לבורא העולם ועל כן הוא גם הרבה יותר מוגן ושמור.

מתי התפילין כבר לא יהיו כשרות? המשיכו לקרוא בלינק הבא – תפילין פסולות

השאר תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא תפילין פסולות
איך יודעים שהתפילין הן כשרות למהדרין

מצוות התפילין היא אחת המצוות החביבות ביותר על עם ישראל, וגם אנשים הרחוקים מתורה ומצוות מרגישים חיבור למצווה מיוחדת זו. הצדדים המעשיים של מצוות התפילין כוללים מספר גדרים וכללים, ובמאמר זה נסביר את המאפיינים של תפילין כשרות למהדרין.

קרא עוד »
רצועת תפילין קרועה מה עושים?

אחת השאלות הנפוצות בדיני כשרות התפילין הוא מהו הדין של רצועת תפילין קרועה? האם זה פוסל את התפילין? האם יש להחליף את הרצועות? במאמר הבא נעשה לכם קצת סדר בעניינים הנוגעים לרצועות התפילין.

קרא עוד »