כתוב בפסוק [דברים פרק ו פסוק ח] "וקשרתם לאות על ידך" ודרשו בגמרא [מסכת מנחות דף לו עמוד ב] שכוונת התורה במילה ידך היא יד שמאל. מכיוון שבכל מקום שהתורה רוצה לכתוב משהו שקשור ליד ימין, היא כותבת את המילה 'ימין' ולא את המילה 'יד'. ולכן, כאשר התורה כותבת 'ידך' סתם, היא מתכוונת ליד שמאל.
מה זה יד כהה?
עוד סיבה מביאה הגמרא לכך שצריך להניח על יד שמאל דווקא, מכיוון שכתוב במקום נוסף בתורה על מצוות תפילין [שמות פרק יג פסוק טז] "והיה לאות על ידכה". בפסוק זה התורה כתבה את המילה ידך בתוספת של האות ה בסוף המילה. אות זו לא נשמעת בקריאה. אם כן למה כתבה התורה את המילה בצורה זו?
דרשו בגמרא, כי בתוספת האות ה בסוף המילה באה התורה ללמד אותנו כי יש להסביר את המילה על ידי חילוקה לשני מילים – יד כהה. בלשון המקרא המילה 'כהה' פירושה – חלש, כמו דהוי. אם כן אנו רואים כי את התפילין של יד יש להניח דווקא על היד החלשה, והיא [אצל רוב העולם] יד שמאל.
איטר יד ימין
כאמור, הבאנו את דרשת הגמרא כי את התפילין יש להניח על היד הכהה – החלשה. לכן חשוב להדגיש, כי לא כל אדם צריך להניח תפילין על יד שמאל. בהלכה נכתב [שולחן ערוך סימן כז סעיף ו] כי איטר (שמאלי) יד ימינו, מניח תפילין על יד ימין. שהיא ידו החלשה.
הסיבה שבהלכה נכתב שיש להניח תפילין על יד שמאל, הוא מכיוון שרוב מוחלט של העולם – ימנים, לכן היד החלשה היא שמאל, ויש להניח את התפילין על יד זו. אך מי שידו החלשה היא יד ימין – השמאליים, והוא כותב ועושה את כל הפעולות בחייו ביד שמאל, צריך להניח תפילין על יד ימין – שהיא ידו החלשה. לדעת יותר על הנחת תפילין שמאלי.
*איטר = שמאלי.
ימני ששאל תפילין משמאלי
ימני שיצא למקום רחוק או מכל סיבה שהיא אין לו אתו את התפילין שלו. ויש לו בהישג יד רק תפילין של אדם שמאלי, יכול להניח אותם באופן הבא: או שיהפוך את הרצועה, בכדי שהתפילין יהיו כצורתם במקום הנכון ורק הקשר יהיה לצד השני. או שיניח אותם כשהמעברתא פונה לכיוון כף היד והקשר יישאר במקום. וכל אחד יעשה כמנהג רבותיו.
מאמר בנושא: האם מותר לשמאלי להניח תפילין של ימני.
מקום הנחת תפילין של יד
מקום הנחת תפילין של יד הוא בחלק העליון של היד, על הבשר התפוח הנקרא – קובדו, בחציו השני לצד הזרוע. יש פוסקים שאומרים שאם הניח על החצי העליון של הבשר התפוח, לא יצא ידי חובה.
תפילין ומזוזה
סיבה נוספת נדרשת בגמרא, על פי סמיכות הפסוקים של מצוות תפילין ומצוות מזוזה. בהמשך הפסוק שהובא לעיל, נכתב – "וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך, וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך". מכאן לומדת הגמרא שהתורה כתבה את שני מצוות אלו בסמיכות בכדי ללמד שאת שני המצוות יש לקיים באותה יד.
במצוות כתיבת מזוזה כתוב "וכתבתם", רוב העולם כותב ביד ימין, אם כן יש לכתוב את המזוזה ביד ימין, מכאן אנו לומדים כי גם את התפילין יש לקשור ביד ימין – על יד שמאל. כלומר אנו לומדים מסמיכות הפסוקים שהיד המבצעת את המצווה היא אותה יד.