בספר דברים, פרק ו' פסוקים ד – ט, כתוב "וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך" וגו'. בפסוק זה נצטווינו על מצוות הנחת תפילין מידי יום ביומו, תפילין של ראש ותפילין של יד.
התפילין הם אחת מהסמלים של העם היהודי, המהווים סימן היכר על האיש הישראלי כי הוא יהודי שומר תורה ומצוות. והוא נאמן לבורא, לחוקיו מצוותיו ותורתו.
גודל מצוות תפילין
מעלת הנחת תפילין מידי יום היא גדולה עד מאוד. במקורות חז"ל הובאו אמרות שמבטאות ומייקרות את גודל המצווה. במדרש שוחר טוב [מזמור א] כתבו: אמרו ישראל לפני הקדוש ברוך הוא: רצוננו לקיים את מצוות כל התורה כולה, אך אין אנו יכולים. אמר להם הקדוש ברוך הוא: הניחו תפילין, ומעלה אני עליכם כאילו קיימתם את כל התורה כולה.
האם מניחים תפילין בחנוכה?
אמנם, ימי החנוכה, הם ימי חג ואנו חוגגים בהם את ניצחון כוח הקדושה והתורה על שלטונות הרשע, אך יום זה לא הוגדר 'חג' ואינו נקרא 'אות' בינינו לאבינו שבשמים. לכן בימי החנוכה, ישנה חובה כבכל יום, להניח תפילין כהלכה. אמנם בראש חודש טבת, שחל באמצע ימי החנוכה, מניחים תפילין על פי הלכות ראש חודש, אז חולצים את התפילין באמצע התפילה, קודם תפילת מוסף.
עדות ו'אות' על יהדותנו
כתב בסמ"ג: כי לא מצינו שום מצווה בתורה, שכונתה בשם 'אות', כי אם שלושה מצוות בלבד, ואלו הן: ברית מילה, שבת ותפילין. שלושת מצוות אלו מסמלות ומעידות במי שמקיים אותם, כי הוא יהודי נאמן לבוראו והוא חלק מהעם הנבחר – עם סגולה.
נאמר בתורה: "על פי שנים עדים יקום דבר", פסוק זה מלמד אותנו, כי כל מי שרוצה להוכיח דבר מסוים, עליו להביא לכך כראיה, שני עדים. ואמרו חכמים, כי כך גם לעניים שמירת המצוות. כל מי שרוצה להעיד בעצמו כי הוא חלק מהעם היהודי והוא מחובר לבורא, עליו לקיים בעצמו שני 'אותות' וסימנים שיעידו על כך.
לכן בכל יום אנו מצווים להניח תפילין. הנחת התפילין וברית המילה, מעידים על כך שאנו שומרי תורה ומצוות ומחוברים לתורת השם.
אמנם ישנם ימים בהם אנו לא מניחים תפילין. שבת וחג. ימים אלו, כאמור, גם הם נקראו 'אות', לכן אין צורך באות נוספת חוץ מיום השבת וברית המילה. מכיוון שימי החנוכה גם הם חג יש מי שישאלו האם מניחים תפילין בחנוכה.