האם מניחים תפילין בצום גדליה

יום לאחר ראש השנה, בו אין מניחים תפילין חל יום צום. ישנם רבים ששואלים האם מניחים תפילין בצום גדליה? הלכות הנחת תפילין ובאילו ימים יש להניח, הם רבים. במאמר זה נתמקד משאלה שנשאלה בראש הדף.
תוֹכֶן הָעִניָנִים

הנחת תפילין בתורה

בתורה נצטווינו "וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך" וגו'. בפסוק זה ציווה אותנו הקדוש ברוך הוא להניח תפילין בכל יום – תפילין על היד ועל הראש בקביעות יומיומית.

אחד הסיבות החשובות שנצטווינו במצווה זו הוא בכדי לסמל כי אנו חלק אלו-ה ממעל, מקיימים את תורתו מצוותיו וחוקיו.

מצווה זו חשובה מאוד, עד כדי כך שבמדרש אמרו שמצוות הנחת תפילין היא כנגד כל התרי"ג מצוות שבתורה.

האם מניחים תפילין בצום גדליה?

לעניינינו: שאלנו בפתח הדברים האם מניחים תפילין בצום גדליה. על פי כל האמור, אנו רואים כי אין סיבה לפטור ביום זה את מצוות הנחת תפילין. על אף שביום זה ישנם הלכות שונות בעניינים מסוימים, עדיין בצום גדליה יש להניח תפילין.

כמו בכל יום צום, ישנם כאלו שנוהגים – בעיקר בקהילות הנוהגות את מנהגי ירושלים – להניח תפילין גם בתפילת מנחה.

הסיבה לכך היא, מכיוון שכל מה שאנו לא מניחים תפילין בים רגיל, במשך כל היום ובתפילת מנחה הוא החשש שמא יפיח בהן או שמא יסיח דעתו מהם ונמצאת קדושת התפילין מתחללת. אך בימי צום, יש אומרים שאין חוששים לכך ובמנהגי ירושלים נקבע המנהג להניח תפילין בימי צום, גם בתפילת מנחה.

עדות ואות לאיש הישראלי

בתורה אנו מוצאים שלושה מצוות שנקראו בשם 'אות'. תפילין, ברית מילה ושבת. מצוות אלו נקראו כך על שם שהם מעידים על המקיים אותם כי הוא חלק מהעם הנבחר המקיים את תורת השם ונאמן לו.

מכיוון שכל עדות אינה מתקיימת – על פי התורה, כי אם על ידי שני עדים. לכן אנו צריכים שני עדים – אותות, בכי להעיד על נאמנותנו לתורת השם.

לכן, נצטווינו על ידי הבורא להניח תפילין בכל יום וכך, יחד עם אות ברית המילה, אנו מעידים בעצמנו כהלכה כי אנו יהודים כשרים המקיימים את מצוות השם.

אמנם, ימי שבת וחג, כאמור גם הם נקראו 'אות'. בימים אלו בעצם קיום חוקי ומצוות היום אנו מסמלים את יהדותנו הנאמנה והאמתית. לכן, ביום זה אנו כבר מקיימים בעצמנו שני אותות מלבד התפילין, ולכן בימים אלו, אין מצוות הנחת תפילין.

השאר תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא האם מניחים תפילין היום
הנחת תפילין בתענית אסתר

ביום צום, בו אנחנו לא אוכלים ואין חשש להיסח הדעת שעלולה להיגרם כתוצאה מהאכילה. הנחת תפילין בתענית אסתר מה הדין? האם מניחים תפילין או לא, המשיכו לקרוא »

קרא עוד »
האם מניחים תפילין בשבועות

לקראת יום מתן תורה, ישנם השואלים, האם מניחים תפילין בשבועות. כידוע, ישנם ימים מסוימים בשנה, בהם אין חובת הנחת תפילין. בהמשך נביא מספר מקורות ונקודות חשובות שנוגעות לשאלה זו.

קרא עוד »
האם מניחים תפילין בראש השנה

האם מניחים תפילין בראש השנה? ביום קדוש ונורא זה בו אנו נידונים על כל השנה, הוא גם נקרא חג ויום טוב. בימי שבת ויום טוב, שהם גם נקראו 'אות' האם צריך להניח תפילין? המשיכו לקרוא »

קרא עוד »
האם מניחים תפילין בערב יום כיפור

ערב היום הקדוש, אנשים רבים תוהים, האם מניחים תפילין בערב יום כיפור. יום זה נקרא חג במידה ובאופנים מסוימים. פרטי ההלכות ביום זה, שונים מבכל יום. בהמשך דברינו, נבאר את הנקודות החשובות הקשורות לעניין הנחת תפילין בערב יום כיפור.

קרא עוד »