האם מניחים תפילין בשבועות

לקראת יום מתן תורה, ישנם השואלים, האם מניחים תפילין בשבועות. כידוע, ישנם ימים מסוימים בשנה, בהם אין חובת הנחת תפילין. בהמשך נביא מספר מקורות ונקודות חשובות שנוגעות לשאלה זו.
תוֹכֶן הָעִניָנִים

בספר דברים פרק ד פסוק ט נצטווינו על מצוות הנחת תפילין. "וקשרתם לאות על ידיך והיו לטוטפות בין עיניך" וגו'. בפסוק זה צווינו להניח תפילין – של יד ושל ראש, בכל יום ויום בקביעות.

אות וסמל לעם הנבחר

מובא בספר מצוות גדולות [הסמ"ג], כי בכל התורה לא מצאנו עוד מצוה שמכונה בשם 'אות' חוץ ממצוות – ברית מילה, שבת ותפילין. שלושת מצוות אלו מעידות במקיים אותם כי הוא יהודי כשר ונאמן לתורת השם.

מכיוון שבתורה כתוב "על פי שניים עדים יקום דבר", שזה אומר שכל הרוצה להוכיח דבר מסוים עליו להביא לכך שני עדויות. כך גם לעניין היהדות. אדם הרוצה להעיד בעצמו שהוא יהודי כשר ונאמן לתורת השם עליו להוכיח זאת על ידי קיום שני 'אותות'.

לכן בכל יום אנו מצווים להניח תפילין ובשילות עם אות ברית המילה אנו מעידים כי אנו יהודים נאמנים להשם ולתורתו.

אמנם בימי שבת וחג, שכאמור גם הם נקראו 'אות' אין צורך גם בהנחת תפילין. לכן בימי שבת וחג אין מניחים תפילין.

האם מניחים תפילין בשבועות

לעניינינו: בחג השבועות, יום קבלת התורה, אנו מעידים בעצמנו כי אנו עבדי השם וקיבלנו את תורתו, על ידי קיום שני אותות, והם ברית מילה והחג עצמו. אך מצוות הנחת תפילין אינה קיימת ביום זה.

גודל מצוות הנחת תפילין

מצוות תפילין היא אחת המצוות החשובות והחמורות ביותר בתורה במקורות רבים אנו מוצאים ציטוטים מגדולי וצדיקי הדורות על מצווה זו.

ישנם מדרשים ופסוקים רבים שנדרשו על עניין זה. הפסוק "וראו כל עמי הארץ כי שם השם נקרא עליך ויראו ממך", נדרש על מניחי התפילין. כי כל המניח תפילין, נופלת אימתו וחיתתו על כל סובביו, ועמי הארץ – הגויים יראו ממנו.

בגמרא מובא בשם רבא, אמר רבא, כל המניח תפילין ומתעטף בציצית וקורא קריאת שמע, מובטח לו שהוא בן עולם הבא. ואמר אביי שם כי הוא ערב לכל המניח תפילין וקורא קריאת שמע, כי אש הגיהנום לא תשלוט בו.

מנגד, חומרת מצווה זו גדולה מאוד ומי שאינו מקיים מצווה זו אמרו עליו חז"ל כי הוא 'פושע ישראל בגופו' והוא נקרא 'קרקפתא דלא מנח תפילין'.

השאר תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא האם מניחים תפילין היום
הנחת תפילין בתענית אסתר

ביום צום, בו אנחנו לא אוכלים ואין חשש להיסח הדעת שעלולה להיגרם כתוצאה מהאכילה. הנחת תפילין בתענית אסתר מה הדין? האם מניחים תפילין או לא, המשיכו לקרוא »

קרא עוד »
האם מניחים תפילין בראש השנה

האם מניחים תפילין בראש השנה? ביום קדוש ונורא זה בו אנו נידונים על כל השנה, הוא גם נקרא חג ויום טוב. בימי שבת ויום טוב, שהם גם נקראו 'אות' האם צריך להניח תפילין? המשיכו לקרוא »

קרא עוד »
האם מניחים תפילין בצום גדליה

יום לאחר ראש השנה, בו אין מניחים תפילין חל יום צום. ישנם רבים ששואלים האם מניחים תפילין בצום גדליה? הלכות הנחת תפילין ובאילו ימים יש להניח, הם רבים. במאמר זה נתמקד משאלה שנשאלה בראש הדף.

קרא עוד »
האם מניחים תפילין בערב יום כיפור

ערב היום הקדוש, אנשים רבים תוהים, האם מניחים תפילין בערב יום כיפור. יום זה נקרא חג במידה ובאופנים מסוימים. פרטי ההלכות ביום זה, שונים מבכל יום. בהמשך דברינו, נבאר את הנקודות החשובות הקשורות לעניין הנחת תפילין בערב יום כיפור.

קרא עוד »