האם מניחים תפילין בפורים

רבים נתקלים לקראת חג הפורים בשאלה האם מניחים תפילין בפורים, במאמר זה נבהיר לכם את עיקרי דיני הנחת תפילין, מתי חובה ומתי לא צריך להניח תפילין.
תוֹכֶן הָעִניָנִים

הנחת תפילין מידי יום

בתורה נכתב [דברים פרק ו פסוקים ד – ט] "וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך" וגו'. בפסוק זה ציווה הקדוש ברוך הוא את עמו ישראל, להניח תפילין מידי יום, על הראש ועל היד.

מצווה זו היא סמל היהדות והיא מהווה סימן היכר, לאיש הישראלי המעיד בעצמו שהוא שומר את מצוות השם ושהוא מחובר ומחויב לתורתו ומצוותיו.

מעלת הנחת תפילין גדולה עד מאוד, וכתב במדרש שוחר טוב [מזמור א] אמרו ישראל לפני הקדוש ברוך הוא: רוצים אנו לקיים את כל מצות התורה כולה אך אין אנו יכולים, אמר להם הקדוש ברוך הוא: הניחו תפילין ומעלה אני עליכם כאילו קיימתם את כל התורה כולה.

עדות לעם היהודי

כתב בסמ"ג – לא מצינו בכל התורה כולה מצוות שנקראות 'אות' או סמל לכך שמי שמקיים אותם הוא יהודי. חוץ משלושה מצוות ואלו הן: ברית מילה, שבת ותפילין. שלושה מצוות אלו מסמלות על החיבור בין עם ישראל לבורא.

מכיוון שמצינו בתורה, "על פי שניים עדים יקום דבר", כלומר, כל הרוצה להוכיח דבר מסוים, עליו להביא שני עדים לכך. לכן גם בענייננו. כשאנו מקיימים מצוות ואנו רוצים לסמל את החיבור שלנו לתורת ישראל, אנו צריכים שני עדים – אותות שיסמלו על כך.

לכן בכל יום בנוסף ל'אות' המילה אנו צריכים גם להניח תפילין. אמנם ישנם ימים בהם אנו לא מניחים תפילין. על פי האמור למעלה, ראינו שימי שבת וחג גם הם נקראים 'אות', לכן בימי שבת וחג אין מצוות הנחת תפילין.

האם מניחים תפילין בפורים

על פי כל האמור אנו מבינים כי גם ביום הפורים, על אף שהוא יום חג ושמחה ליהודים, עדיין הוא לא נקרא חג ופורים אינו 'אות'. לכן ביום הפורים אנו גם כן מחויבים בהנחת תפילין.

במגילת אסתר אותה אנו קוראים בפורים, אנו מוצאים פסוק "ומרדכי יצא… בלבוש מלכות תכלת וכו'. וישנם פסוקים נוספים במגילה שחכמים דרשו בהם שהיהודים הלכו כשתפילין לראשם.

עם זאת, יש להיזהר מאוד, מכיוון שישנם כאלה שמתבסמים בפורים, עוד לפני זמן החיוב. יש לשים לב שלא להניח תפילין כשאתם מבוסמים, בכדי שלא לזלזל בקדושת ויקר התפילין.

השאר תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא האם מניחים תפילין היום
הנחת תפילין בתענית אסתר

ביום צום, בו אנחנו לא אוכלים ואין חשש להיסח הדעת שעלולה להיגרם כתוצאה מהאכילה. הנחת תפילין בתענית אסתר מה הדין? האם מניחים תפילין או לא, המשיכו לקרוא »

קרא עוד »
האם מניחים תפילין בשבועות

לקראת יום מתן תורה, ישנם השואלים, האם מניחים תפילין בשבועות. כידוע, ישנם ימים מסוימים בשנה, בהם אין חובת הנחת תפילין. בהמשך נביא מספר מקורות ונקודות חשובות שנוגעות לשאלה זו.

קרא עוד »
האם מניחים תפילין בראש השנה

האם מניחים תפילין בראש השנה? ביום קדוש ונורא זה בו אנו נידונים על כל השנה, הוא גם נקרא חג ויום טוב. בימי שבת ויום טוב, שהם גם נקראו 'אות' האם צריך להניח תפילין? המשיכו לקרוא »

קרא עוד »
האם מניחים תפילין בצום גדליה

יום לאחר ראש השנה, בו אין מניחים תפילין חל יום צום. ישנם רבים ששואלים האם מניחים תפילין בצום גדליה? הלכות הנחת תפילין ובאילו ימים יש להניח, הם רבים. במאמר זה נתמקד משאלה שנשאלה בראש הדף.

קרא עוד »
האם מניחים תפילין בערב יום כיפור

ערב היום הקדוש, אנשים רבים תוהים, האם מניחים תפילין בערב יום כיפור. יום זה נקרא חג במידה ובאופנים מסוימים. פרטי ההלכות ביום זה, שונים מבכל יום. בהמשך דברינו, נבאר את הנקודות החשובות הקשורות לעניין הנחת תפילין בערב יום כיפור.

קרא עוד »