האם מניחים תפילין בראש השנה

האם מניחים תפילין בראש השנה? ביום קדוש ונורא זה בו אנו נידונים על כל השנה, הוא גם נקרא חג ויום טוב. בימי שבת ויום טוב, שהם גם נקראו 'אות' האם צריך להניח תפילין? המשיכו לקרוא »
תוֹכֶן הָעִניָנִים

נאמר בפסוק: "וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך" וגו'. בפסוק זה נצטווינו מאת הבורא על מצות הנחת תפילין, בכל יום. תפילין של ראש ותפילין של יד, בקביעות יומיומית.

אחת הסיבות המרכזיות, בגללן אנו מחויבים להניח תפילין היא מכיוון שהתפילין מסמלו את המניח אותם כאחד מהעם הנבחר. התפילין נקראו בתורה 'אות' על שם כך שהם מהווים את סימן ההיכר לאיש הישראלי המקיים את מצוות הבורא.

עדות על יהדותנו

כתוב בתורה, "על פי שנים עדים יקום דבר", משמעות הפסוק היא, שכל מי שרוצה להוכיח כל דבר שהוא, עליו להביא לכך שני עדים או הוכחה. ואמרו חכמים כי כך גם לגבי עניין היהדות. כל איש ישראל שרוצה להעיד על עצמו כי הוא יהודי בן לעם הנבחר, שמקיים את מצוות השם, עליו להעיד זאת בעצמו בשני סימנים.

הנחת תפילין בשבת וחג – האם מניחים תפילין בראש השנה

בכל יום אנו מעידים זאת בעצמנו, על ידי ברית המילה והנחת התפילין, שהם האותות על יהדותנו. אך בימי שבת ויום טוב, שהם גם נקראו 'אות' אין צורך בעוד שני אותות, ולכן אין מניחים בימים אלו תפילין.

אז האם מניחים תפילין בראש השנה? ביום קדוש ונורא זה בו אנו נידונים על כל השנה, הוא גם נקרא חג ויום טוב. מכיוון שכך, ראש השנה נקרא גם הוא 'אות' ולכן ביום ראש השנה, אין מניחין תפילין כלל.

חשיבות הנחת תפילין בקדושה

ישנם זמנים מסוימים בהם נאסרה עלינו הנחת תפילין. מכיוון שאת התפילין צריך להניח בקדושה תוך שמירה על קדושתם ובלא הסחת הדעת. ישנם זמנים כמו בלילה, בהם אסור לנו להניח תפילין, מחשש שמא יפיח בהם, או יסיח דעתם מהם וקדושתם תתבזה.

מעלת מצוות הנחת תפילין

במדרש שוחר טוב מזמור א כתוב: כי אמרו ישראל לפני הקדוש ברוך הוא, רוצים אנו לקיים את כל התורה כולה, אך אין אנו יכולים. אמר להם הקדוש ברוך הוא, הניחו תפילין ומעלה אני עליכם כאילו קיימתם את כל התורה כולה. שנאמר "למען תהיה תורת השם בפיך".

ובסמ"ג כתב: כי לא מצאנו שום מצווה בתורה שנקראה 'אות' וסימן בין עם ישראל לקדוש ברוך הוא, כי אם שלושה מצוות אלו: ברית מילה, שבת ותפילין. שלושה מצות אלו מעידים בנו שאנו יהודים ואנו מחוברים אל בורא העולם על ידי קיום מצוותיו ותורתו.

השאר תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא האם מניחים תפילין היום
הנחת תפילין בתענית אסתר

ביום צום, בו אנחנו לא אוכלים ואין חשש להיסח הדעת שעלולה להיגרם כתוצאה מהאכילה. הנחת תפילין בתענית אסתר מה הדין? האם מניחים תפילין או לא, המשיכו לקרוא »

קרא עוד »
האם מניחים תפילין בשבועות

לקראת יום מתן תורה, ישנם השואלים, האם מניחים תפילין בשבועות. כידוע, ישנם ימים מסוימים בשנה, בהם אין חובת הנחת תפילין. בהמשך נביא מספר מקורות ונקודות חשובות שנוגעות לשאלה זו.

קרא עוד »
האם מניחים תפילין בצום גדליה

יום לאחר ראש השנה, בו אין מניחים תפילין חל יום צום. ישנם רבים ששואלים האם מניחים תפילין בצום גדליה? הלכות הנחת תפילין ובאילו ימים יש להניח, הם רבים. במאמר זה נתמקד משאלה שנשאלה בראש הדף.

קרא עוד »
האם מניחים תפילין בערב יום כיפור

ערב היום הקדוש, אנשים רבים תוהים, האם מניחים תפילין בערב יום כיפור. יום זה נקרא חג במידה ובאופנים מסוימים. פרטי ההלכות ביום זה, שונים מבכל יום. בהמשך דברינו, נבאר את הנקודות החשובות הקשורות לעניין הנחת תפילין בערב יום כיפור.

קרא עוד »