הנחת תפילין בתענית אסתר

ביום צום, בו אנחנו לא אוכלים ואין חשש להיסח הדעת שעלולה להיגרם כתוצאה מהאכילה. הנחת תפילין בתענית אסתר מה הדין? האם מניחים תפילין או לא, המשיכו לקרוא »
תוֹכֶן הָעִניָנִים

בתורה נאמר "וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות הין עיניך". בפסוק זה נצטווינו – עם ישראל, על ידי הקדוש ברוך הוא, להניח בכל יום תפילין. תפילין של ראש ותפילין של יד.

אחת הסיבות המרכזיות, של מצווה זו היא מכיוון שהתפילין מסמלים את החיבור בין עם ישראל לאביהם שבשמים. התפילין נקראו 'אות' מכיוון שהם סימן ההיכר של כל איש ישראל.

כתב בסמ"ג: כי אין שום מצווה בכל התורה כולה שנקראה בם 'אות' חוץ משלושה מצוות מיוחדות והן: ברית מילה, שבת ותפילין. מצוות אלו הן כאמור סימן ההיכר שלנו כיהודים, בני העם הנבחר.

הנחת תפילין בצומות ותעניות

אחת הסיבות שעלולות לגרום להיסח הדעת וכדו' מהתפילין, הוא אכילה. ביום צום, בו אנחנו לא אוכלים ואין חשש להיסח הדעת שעלולה להיגרם כתוצאה מהאכילה, יש שנהגו [בעיקר בקהילות ירושלים] להניח תפילין גם בתפילת המנחה.

אמנם רוב עם ישראל אינם נוהגים להניח תפילין בתפילת המנחה, גם בצומות. אך הנחת תפילין בתענית אסתר היא סוגיה שראויה לדיון.

האם מניחים תפילין בתענית אסתר?

היוצא מדברינו: תענית אסתר אינה שונה מכל יום ולכן הנחת תפילין בתענית אסתר, היא חובה על כל אחד מישראל. יש מי שנוהג גם בנוסף להנחת התפילין הקבועה בתפילת שחרית כבכל יום, גם הוסיף ולהניח שוב תפילין גם בתפילת המנחה.

שני עדויות – אותות

בתורה כתוב: "על פי שניים עדים יקום דבר", דין זה נאמר כלפי כל דבר שבן אדם רוצה להוכיח, שעליו להביא שני עדים לכך שדבריו אמתיים ונכונים. ודרשו חכמים כי גם כל איש ישראל שרוצה להעיד בעצמו שהוא יהודי המחובר לתורת ישראל ולבורא עולם, עליו להביא לכך שני עדים. לכן בכל יום עלינו להניח תפילין, שהם ה'אות' והעד שלנו לכך שאנחנו יהודים. העדות השנייה היא ברית המילה.

בשבת, שיום זה גם הוא נקרא 'אות', עצם היום הא העדות ושמירת השבת היא האות בינינו לבין הקדוש ברוך הוא. לכן בשבת ויום טוב אין חיוב להניח תפילין.

הלכות תפילין שונות

ישנם ימים בהם דיני הנחת התפילין הם שונים. הנחת תפילין בתענית אסתר, אמנם, גם ביום זה חייבים להניח תפילין אך יש נקודה נוספת שחשוב לזכור אותה.

מעיקר הדין, חיוב הנחת תפילין, היה אמור להיות למשך כל היום, אך מכיוון שחכמים חששו לפגיעה בכבוד התפילין בגלל הפחה או היסח הדעת מקדושתן, הם קבעו את זמן הנחת התפילין, בתפילת שחרית.

השאר תגובה

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא האם מניחים תפילין היום
האם מניחים תפילין בשבועות

לקראת יום מתן תורה, ישנם השואלים, האם מניחים תפילין בשבועות. כידוע, ישנם ימים מסוימים בשנה, בהם אין חובת הנחת תפילין. בהמשך נביא מספר מקורות ונקודות חשובות שנוגעות לשאלה זו.

קרא עוד »
האם מניחים תפילין בראש השנה

האם מניחים תפילין בראש השנה? ביום קדוש ונורא זה בו אנו נידונים על כל השנה, הוא גם נקרא חג ויום טוב. בימי שבת ויום טוב, שהם גם נקראו 'אות' האם צריך להניח תפילין? המשיכו לקרוא »

קרא עוד »
האם מניחים תפילין בצום גדליה

יום לאחר ראש השנה, בו אין מניחים תפילין חל יום צום. ישנם רבים ששואלים האם מניחים תפילין בצום גדליה? הלכות הנחת תפילין ובאילו ימים יש להניח, הם רבים. במאמר זה נתמקד משאלה שנשאלה בראש הדף.

קרא עוד »
האם מניחים תפילין בערב יום כיפור

ערב היום הקדוש, אנשים רבים תוהים, האם מניחים תפילין בערב יום כיפור. יום זה נקרא חג במידה ובאופנים מסוימים. פרטי ההלכות ביום זה, שונים מבכל יום. בהמשך דברינו, נבאר את הנקודות החשובות הקשורות לעניין הנחת תפילין בערב יום כיפור.

קרא עוד »