בתורה [חומש דברים פרק ד פסוק ט] נאמר "וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך" וגו'. בפסוק זה, ציווה הבורא את עמו ישראל במצוות הנחת תפילין מידי יום בקביעות. תפילין של ראש ותפילין של יד.
הנחת תפילין מידי יום
מצוות תפילין היא מצווה נעלה וחשובה ביותר. אנו מוצאים במקורות רבים, ציטוטים שנאמרו מפי גדולי הדורות בעניין גודל מצוות תפילין.
במדרש [שוחר טוב מזמור א] כתב בעניין זה: אמרו ישראל לפני הקדוש ברוך הוא: אמנם אנו רוצים לקיים את כל מצוות התורה כולה בשלמות, אך אין אנו יכולים. אמר להם הקדוש ברוך הוא: הניחו תפילין ומעלה אני עליכם כאילו קיימתם את כל התורה. במקור זה אנו רואים כי מצוות תפילין שווה לקיום כל התורה כולה.
האם מניחים תפילין בל"ג בעומר
רבים תוהים לקראת הילולת התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי האם מניחים תפילין בל"ג בעומר? אמנם, יום זה שונה במספר דברים מכל יום, אך מצוות תפילין אינה בטלה ביום זה. במאמר זה נבאר את החילוקים בין יום זה לכל יום ומדוע מניחים בו תפילין.
ביום ל"ג בעומר אמנם ישנם הלכות שונות מבכל יום, כמו אי אמירת תחנון בתפילות שחרית ומנחה ועוד מנהגי שמחה שונים שנוהגים ביום זה. אך עם כל זה יום ל"ג בעומר לא כונה בשם 'אות' ולכן גם ביום זה חובה להניח תפילין.
אות ועדות לעם היהודי
בסמ"ג כתב: בכל התורה כולה, לא מצאנו מצווה שכונתה בשם 'אות' כי אם שלושה מצוות ואלו הן: שבת, ברית מילה ותפילין. מצוות אלו מעידות במקיים אותן כי הוא יהודי הנאמן לתורת השם ומקיים את כל מצוותיו וחוקיו.
נאמר בתורה "על פי שניים עדים יקום דבר" וגו'. בפסוק זה אנו לומדים על כך שכל הרוצה להוכיח דבר מסוים, עליו להוכיח זאת עם שני עדים. ואמרו חכמים שכך גם לעניין היהדות – איש מעם ישראל שרוצה להוכיח כי הוא יהודי שומר ומקיים את מצוות התורה, עליו להעיד בעצמו שני סימנים – אותות.
לכן, נצטווינו להניח בכל יום את התפילין שכאמור הם נקראים 'אות' בינינו לקדוש ברוך הוא. העדות השנייה היא ברית המילה.
אולם, ישנם ימים שבהם אין מצוות הנחת תפילין. כאמור, יום שבת וחג גם הם נקראים 'אות'. ביום זה, עצם קיום הלכות וחוקי היום אנו מעידים בעצמנו כי אנו עבדי השם.