הנחת תפילין בתורה
בתורה נצטווינו "וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך" וגו'. בפסוק זה ציווה אותנו הקדוש ברוך הוא להניח תפילין בכל יום – תפילין על היד ועל הראש בקביעות יומיומית.
אחד הסיבות החשובות שנצטווינו במצווה זו הוא בכדי לסמל כי אנו חלק אלו-ה ממעל, מקיימים את תורתו מצוותיו וחוקיו.
מצווה זו חשובה מאוד, עד כדי כך שבמדרש אמרו שמצוות הנחת תפילין היא כנגד כל התרי"ג מצוות שבתורה.
האם מניחים תפילין בצום גדליה?
לעניינינו: שאלנו בפתח הדברים האם מניחים תפילין בצום גדליה. על פי כל האמור, אנו רואים כי אין סיבה לפטור ביום זה את מצוות הנחת תפילין. על אף שביום זה ישנם הלכות שונות בעניינים מסוימים, עדיין בצום גדליה יש להניח תפילין.
כמו בכל יום צום, ישנם כאלו שנוהגים – בעיקר בקהילות הנוהגות את מנהגי ירושלים – להניח תפילין גם בתפילת מנחה.
הסיבה לכך היא, מכיוון שכל מה שאנו לא מניחים תפילין בים רגיל, במשך כל היום ובתפילת מנחה הוא החשש שמא יפיח בהן או שמא יסיח דעתו מהם ונמצאת קדושת התפילין מתחללת. אך בימי צום, יש אומרים שאין חוששים לכך ובמנהגי ירושלים נקבע המנהג להניח תפילין בימי צום, גם בתפילת מנחה.
עדות ואות לאיש הישראלי
בתורה אנו מוצאים שלושה מצוות שנקראו בשם 'אות'. תפילין, ברית מילה ושבת. מצוות אלו נקראו כך על שם שהם מעידים על המקיים אותם כי הוא חלק מהעם הנבחר המקיים את תורת השם ונאמן לו.
מכיוון שכל עדות אינה מתקיימת – על פי התורה, כי אם על ידי שני עדים. לכן אנו צריכים שני עדים – אותות, בכי להעיד על נאמנותנו לתורת השם.
לכן, נצטווינו על ידי הבורא להניח תפילין בכל יום וכך, יחד עם אות ברית המילה, אנו מעידים בעצמנו כהלכה כי אנו יהודים כשרים המקיימים את מצוות השם.
אמנם, ימי שבת וחג, כאמור גם הם נקראו 'אות'. בימים אלו בעצם קיום חוקי ומצוות היום אנו מסמלים את יהדותנו הנאמנה והאמתית. לכן, ביום זה אנו כבר מקיימים בעצמנו שני אותות מלבד התפילין, ולכן בימים אלו, אין מצוות הנחת תפילין.