האם מניחים תפילין בערב יום כיפור

ערב היום הקדוש, אנשים רבים תוהים, האם מניחים תפילין בערב יום כיפור. יום זה נקרא חג במידה ובאופנים מסוימים. פרטי ההלכות ביום זה, שונים מבכל יום. בהמשך דברינו, נבאר את הנקודות החשובות הקשורות לעניין הנחת תפילין בערב יום כיפור.
תוֹכֶן הָעִניָנִים

הנחת תפילין לאות ועדות

מצוות תפילין גם נקראה בתורה בשם 'אות' על שם כך שהיא מסמלת את המניח אותם כהלכה, כיהודי כשר ונאמן לבורא, לתורתו, חוקיו ומצוותיו.

ישנם עוד שני מצוות בלבד בכל התורה, שנקראו 'אות'. מצוות ברית מילה ושבת. שלושה מצוות אלו הם הסימנים של האיש הישראלי כי הוא יהודי כשר וירא שמים.

כאמור, מצוות אלו הם ה'עדים' שלנו שאנחנו יהודים נאמנים לקדוש ברוך הוא. מכיוון שעל פי חוקי התורה, בכל ענין שדורש הוכחה ועדות, נדרש המוכיח להביא שני עדים. אמרו חכמים כי כך גם לעניין זה. בכל יום מעיד על עצמו המניח תפילין, יחד עם אות הברית כי הוא שומר ומקיים תורה ומצוות.

האם מניחים תפילין ביום כיפור?

אמנם, בימי שבת וחג, שגם הם נקראו 'אות', אין מצווה להניח תפילין. מכיוון שבעצם קיום הלכות וחוקי היום אנו מקיימים בעצמנו את האות הזה. ולכן לא מניחים תפילין ביום הכיפורים עצמו. אבל מה לגבי ערב יום כיפור?

האם מניחים תפילין בערב יום כיפור?

נחזור לשאלה שנשאלה בפתח הדברים, האם מניחים תפילין ביום כיפור? על פי כל האמור, אנו מבינים כי יום זה הוא ככל הימים לעניין הנחת תפילין וחובה להניח בו תפילין. אמנם ישנם הלכות מסוימות ביום זה, שהם שונים מבכל יום, כמו 'תחנון' שאין אומרים ביום זה. אך לגבי התפילין, זהו יום רגיל.

על מצוות הנחת תפילין

במצוות הנחת תפילין מידי יום נצטווינו בתורה [חומש דברים פרק ד פסוק ט] בפסוק "וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך" וגו'. בפסוק זה הוטלה עלינו המצווה של הנחת התפילין מידי יום על היד ועל הראש.

מעלת מצוות הנחת תפילין היא גדולה מאוד. בגמרא ובמקורות רבים, נאמרו על ידי גדולי הדורות אמרות וציטוטים רבים על גודל מצווה זו. בגמרא מובא בשם רבא שאמר כי כל המניח תפילין ומתעטף בציצית מידי יום וקורא קריאת שמע, מובטח לו שהוא בן עולם הבא. אביי הגדיל לעשות ואמר כי הוא ערב לכל המניח תפילין וקורא קריאת שמע בכל יום כי אש הגיהנום לא ישלוט בו.

מצווה זו גם חמורה מאוד ומי שאינו מקיים אותה עוונו חמור מאוד. חכמים קראו למי שאינו מניח תפילין בכינוי "קרקפתא דלא מנח תפילין" ואמרו עליו כי הוא פושע ישראל בגופו.

השאר תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא האם מניחים תפילין היום
הנחת תפילין בתענית אסתר

ביום צום, בו אנחנו לא אוכלים ואין חשש להיסח הדעת שעלולה להיגרם כתוצאה מהאכילה. הנחת תפילין בתענית אסתר מה הדין? האם מניחים תפילין או לא, המשיכו לקרוא »

קרא עוד »
האם מניחים תפילין בשבועות

לקראת יום מתן תורה, ישנם השואלים, האם מניחים תפילין בשבועות. כידוע, ישנם ימים מסוימים בשנה, בהם אין חובת הנחת תפילין. בהמשך נביא מספר מקורות ונקודות חשובות שנוגעות לשאלה זו.

קרא עוד »
האם מניחים תפילין בראש השנה

האם מניחים תפילין בראש השנה? ביום קדוש ונורא זה בו אנו נידונים על כל השנה, הוא גם נקרא חג ויום טוב. בימי שבת ויום טוב, שהם גם נקראו 'אות' האם צריך להניח תפילין? המשיכו לקרוא »

קרא עוד »
האם מניחים תפילין בצום גדליה

יום לאחר ראש השנה, בו אין מניחים תפילין חל יום צום. ישנם רבים ששואלים האם מניחים תפילין בצום גדליה? הלכות הנחת תפילין ובאילו ימים יש להניח, הם רבים. במאמר זה נתמקד משאלה שנשאלה בראש הדף.

קרא עוד »