בספר דברים [פרק ו פסוקים ד – ט] נכתב "וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך" וגו'. בפסוקים אלה נתחייבו עם ישראל להניח תפילין מידי יום, על הראש ועל היד.
מצוות הנחת תפילין הינה סימן ומסמלת אותנו כעם הנבחר המחובר לתורת השם, לבורא עולם, למצוותיו וחוקיו.
מעלת מצווה זו גדולה עד מאוד. ומצינו במדרש [שוחר טוב מזמור א] אמרו ישראל לפני הקדוש ברוך הוא – אנו רוצים לקיים את כל מצוות התורה כולה, אך אין אנו יכולים. אמר להם הקדוש ברוך הוא: הניחו תפילין ומעלה אני עליכם, כאילו קיימתם את כל התורה כולה.
תפילין – אות ועדות לעם היהודי
כתב הסמ"ג כי לא מצאנו בכל התורה שום מצווה שנקראת 'אות' או סמל על כך שהמקיים אותם – חובר לקדוש ברוך הוא ולתורתו, כי אם שלושה מצוות ואלו הן: ברית מילה, שבת ותפילין.
על כל אחד מישראל מוטלת החובה להעיד בעצמו שהוא יהודי כשר המקיים את מצוות התורה ושהוא חלק אלו-ה.
לכן בכל יום אנו מניחים תפילין, ומעידים יחד עם ברית המילה שאנו יהודים כשרים ומאמינים בתורת הבורא.
כאמור, ימי שבת וחג גם הם נקראים 'אות'. לכן בימים אלו עצם השמירה על חוקי היום אנו מעידים בעצמנו כי אנו עבדי השם. לכן בימים אלו אין צורך בהנחת תפילין.
האם מניחים תפילין בחול המועד סוכות / פסח
האם חול המועד – ימי החול שבחגי פסח וסוכות, הם גם ימי חג או שהם ימי חול ומניחים בהם תפילין? אמרו חז"ל כי כל שבעת ימי החג – סוכות ופסח, הם חג אחד ארוך. לכן גם בימי חול המועד אין מניחים תפילין כלל.
אמנם, רוב העולם ורוב הפוסקים קבעו ונהגו שלא להניח תפילין בחול המועד. אך ישנם קהילות שכן נהגו להניח תפילין בחול המועד, מכיוון שלשיטתם חול המועד לא מכונה 'אות'.
ישנם כאלו שאמרו שלימוד התורה שנלמד בימים אלו, הוא האות הנוסף.
אך ישנם כאלו שנהגו להניח תפילין בחול המועד בצנעה בביתם או במניינים נפרדים. שלא להתגודד ושלא לשנות ממנהג ישראל.
תגובה אחת
אני שמח להניח תפילין זו זכות בשבילי חוץ מימי חול המועד כמובן