האם מניחים תפילין בחול המועד סוכות / פסח

לקראת החגים, חגי ישראל – פסח וסוכות, ישנם רבים שרוצים לדעת האם מניחים תפילין בחול המועד סוכות / פסח? במאמר זה ניתן לכם את הלכות הנחת תפילין על קצה המזלג. באילו ימים חובה ובאילו ימים אין חובה להניח תפילין.
תוֹכֶן הָעִניָנִים

בספר דברים [פרק ו פסוקים ד – ט] נכתב "וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך" וגו'. בפסוקים אלה נתחייבו עם ישראל להניח תפילין מידי יום, על הראש ועל היד.

מצוות הנחת תפילין הינה סימן ומסמלת אותנו כעם הנבחר המחובר לתורת השם, לבורא עולם, למצוותיו וחוקיו.

מעלת מצווה זו גדולה עד מאוד. ומצינו במדרש [שוחר טוב מזמור א] אמרו ישראל לפני הקדוש ברוך הוא – אנו רוצים לקיים את כל מצוות התורה כולה, אך אין אנו יכולים. אמר להם הקדוש ברוך הוא: הניחו תפילין ומעלה אני עליכם, כאילו קיימתם את כל התורה כולה.

תפילין – אות ועדות לעם היהודי

כתב הסמ"ג כי לא מצאנו בכל התורה שום מצווה שנקראת 'אות' או סמל על כך שהמקיים אותם –  חובר לקדוש ברוך הוא ולתורתו, כי אם שלושה מצוות ואלו הן: ברית מילה, שבת ותפילין.

על כל אחד מישראל מוטלת החובה להעיד בעצמו שהוא יהודי כשר המקיים את מצוות התורה ושהוא חלק אלו-ה.

לכן בכל יום אנו מניחים תפילין, ומעידים יחד עם ברית המילה שאנו יהודים כשרים ומאמינים בתורת הבורא.

כאמור, ימי שבת וחג גם הם נקראים 'אות'. לכן בימים אלו עצם השמירה על חוקי היום אנו מעידים בעצמנו כי אנו עבדי השם. לכן בימים אלו אין צורך בהנחת תפילין.

האם מניחים תפילין בחול המועד סוכות / פסח

האם חול המועד – ימי החול שבחגי פסח וסוכות, הם גם ימי חג או שהם ימי חול ומניחים בהם תפילין? אמרו חז"ל כי כל שבעת ימי החג – סוכות ופסח, הם חג אחד ארוך. לכן גם בימי חול המועד אין מניחים תפילין כלל.

אמנם, רוב העולם ורוב הפוסקים קבעו ונהגו שלא להניח תפילין בחול המועד. אך ישנם קהילות שכן נהגו להניח תפילין בחול המועד, מכיוון שלשיטתם חול המועד לא מכונה 'אות'.

ישנם כאלו שאמרו שלימוד התורה שנלמד בימים אלו, הוא האות הנוסף.

אך ישנם כאלו שנהגו להניח תפילין בחול המועד בצנעה בביתם או במניינים נפרדים. שלא להתגודד ושלא לשנות ממנהג ישראל.

השאר תגובה

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא האם מניחים תפילין היום
הנחת תפילין בתענית אסתר

ביום צום, בו אנחנו לא אוכלים ואין חשש להיסח הדעת שעלולה להיגרם כתוצאה מהאכילה. הנחת תפילין בתענית אסתר מה הדין? האם מניחים תפילין או לא, המשיכו לקרוא »

קרא עוד »
האם מניחים תפילין בשבועות

לקראת יום מתן תורה, ישנם השואלים, האם מניחים תפילין בשבועות. כידוע, ישנם ימים מסוימים בשנה, בהם אין חובת הנחת תפילין. בהמשך נביא מספר מקורות ונקודות חשובות שנוגעות לשאלה זו.

קרא עוד »
האם מניחים תפילין בראש השנה

האם מניחים תפילין בראש השנה? ביום קדוש ונורא זה בו אנו נידונים על כל השנה, הוא גם נקרא חג ויום טוב. בימי שבת ויום טוב, שהם גם נקראו 'אות' האם צריך להניח תפילין? המשיכו לקרוא »

קרא עוד »
האם מניחים תפילין בצום גדליה

יום לאחר ראש השנה, בו אין מניחים תפילין חל יום צום. ישנם רבים ששואלים האם מניחים תפילין בצום גדליה? הלכות הנחת תפילין ובאילו ימים יש להניח, הם רבים. במאמר זה נתמקד משאלה שנשאלה בראש הדף.

קרא עוד »