האם מניחים תפילין בהושענא רבא

האם מניחים תפילין בהושענא רבא? היה מקום לדון האם מניחים תפילין בהושענא רבא. מכיוון שהוא בעצם לא חג אלא יום חול פשוט, ואין בו דיני חג או שבת.
תוֹכֶן הָעִניָנִים

נאמר בתורה: "וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך", בפסוק זה נצטווה עם ישראל על ידי הקדוש ברוך הוא במצוות הנחת תפילין מידי יום – תפילין של ראש ותפילין של יד.

אחת הסיבות העיקריות לחיוב הנחת תפילין מידי יום הוא מכיוון שהתפילין נקראו 'אות', התפילין הם סמל וסימן לאיש הישראלי כי הוא יהודי חלק מעם השם.

האם מניחים תפילין בהושענא רבא

אבל היה מקום לדון האם מניחים תפילין בהושענא רבא. מכיוון שהוא בעצם לא חג אלא יום חול פשוט, ואין בו דיני חג או שבת.

אלא שבשני חגים בשנה אנו מוצאים ימי חול שהם חג. בחג הפסח ובחג סוכות. בחגים אלו, בין החג הראשון לאחרון יש ששה ימים שהם נקראים 'חול המועד'. ימים אלו גם הם נקראים יום טוב, לכן גם בימים אלו אנו מעידים בעצמנו שאנו יהודים על ידי שני אותות שהם ברית מילה ויום טוב.

היום האחרון של חול המועד סוכות, נקרא הושענא רבא. ליום זה ישנן מעלות רבות וגדולי הדורות אמרו שהוא כיום הכיפורים. מכיוון שיום זה גם הוא חלק מחג הסוכות לכן גם בהושענא רבא אין חיוב להניח תפילין.

עניין הנחת תפילין

מעלת הנחת תפילין בכל יום היא רבה מאוד. ואמרו במדרש שוחר טוב מזמור א: אמרו ישראל לפני הקדוש ברוך הוא, רצוננו לקיים את התורה כולה, אך אין אנו יכולים. אמר להם הקדוש ברוך הוא – הניחו תפילין, ומעלה אני עליכם כאילו קיימתם את כל התורה כולה. כמו שנאמר: "למען תהיה תורת השם בפיך".

בסמ"ג כתב: כי אין שום מצווה בתורה שנקראת 'אות' חוץ משלושה מצוות ואלו הן: מילה, שבת ותפילין. שלושת מצוות אלו הן העדות לכך שאנו יהודים, חלק מהעם הנבחר של הבורא.

אות ועדות

מכיוון שבתורה כתוב – "על פי שנים עדים יקום דבר", שאין עדות מתקבלת אלא על פי שני עדים. לכן גם כל איש ישראל שרוצה להעיד על עצמו כי הוא יהודי, חייב להביא לכך שני עדויות. לכן בכל יום אנו מניחים תפילין, שהיא מהווה עדות אחת, העדות השנייה היא ברית המילה.

היום היחיד בו אנו נפטרים מהנחת תפילין, הוא יום בו אנו מביאים 'אות' ועדות אחרת בנוסף לברית המילה, לכך שאנו יהודים. יום זה הוא ימי שבת וימים טובים. ימים אלו, כאמור גם הם נקראו 'אות' לכן אין צורך להניח בהם תפילין.

השאר תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא האם מניחים תפילין היום
הנחת תפילין בתענית אסתר

ביום צום, בו אנחנו לא אוכלים ואין חשש להיסח הדעת שעלולה להיגרם כתוצאה מהאכילה. הנחת תפילין בתענית אסתר מה הדין? האם מניחים תפילין או לא, המשיכו לקרוא »

קרא עוד »
האם מניחים תפילין בשבועות

לקראת יום מתן תורה, ישנם השואלים, האם מניחים תפילין בשבועות. כידוע, ישנם ימים מסוימים בשנה, בהם אין חובת הנחת תפילין. בהמשך נביא מספר מקורות ונקודות חשובות שנוגעות לשאלה זו.

קרא עוד »
האם מניחים תפילין בראש השנה

האם מניחים תפילין בראש השנה? ביום קדוש ונורא זה בו אנו נידונים על כל השנה, הוא גם נקרא חג ויום טוב. בימי שבת ויום טוב, שהם גם נקראו 'אות' האם צריך להניח תפילין? המשיכו לקרוא »

קרא עוד »
האם מניחים תפילין בצום גדליה

יום לאחר ראש השנה, בו אין מניחים תפילין חל יום צום. ישנם רבים ששואלים האם מניחים תפילין בצום גדליה? הלכות הנחת תפילין ובאילו ימים יש להניח, הם רבים. במאמר זה נתמקד משאלה שנשאלה בראש הדף.

קרא עוד »