האם מניחים תפילין בחנוכה

ימי החנוכה, הם ימי חג ואנו חוגגים בהם את ניצחון כוח הקדושה והתורה על שלטונות הרשע, אך יום זה לא הוגדר 'חג'. אז נשאלת השאלה האם מניחים תפילין בחנוכה? המשיכו לקרוא »
תוֹכֶן הָעִניָנִים

בספר דברים, פרק ו' פסוקים ד – ט, כתוב "וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך" וגו'. בפסוק זה נצטווינו על מצוות הנחת תפילין מידי יום ביומו, תפילין של ראש ותפילין של יד.

התפילין הם אחת מהסמלים של העם היהודי, המהווים סימן היכר על האיש הישראלי כי הוא יהודי שומר תורה ומצוות. והוא נאמן לבורא, לחוקיו מצוותיו ותורתו.

גודל מצוות תפילין

מעלת הנחת תפילין מידי יום היא גדולה עד מאוד. במקורות חז"ל הובאו אמרות שמבטאות ומייקרות את גודל המצווה. במדרש שוחר טוב [מזמור א] כתבו: אמרו ישראל לפני הקדוש ברוך הוא: רצוננו לקיים את מצוות כל התורה כולה, אך אין אנו יכולים. אמר להם הקדוש ברוך הוא: הניחו תפילין, ומעלה אני עליכם כאילו קיימתם את כל התורה כולה.

האם מניחים תפילין בחנוכה?

אמנם, ימי החנוכה, הם ימי חג ואנו חוגגים בהם את ניצחון כוח הקדושה והתורה על שלטונות הרשע, אך יום זה לא הוגדר 'חג' ואינו נקרא 'אות' בינינו לאבינו שבשמים. לכן בימי החנוכה, ישנה חובה כבכל יום, להניח תפילין כהלכה. אמנם בראש חודש טבת, שחל באמצע ימי החנוכה, מניחים תפילין על פי הלכות ראש חודש, אז חולצים את התפילין באמצע התפילה, קודם תפילת מוסף.

עדות ו'אות' על יהדותנו

כתב בסמ"ג: כי לא מצינו שום מצווה בתורה, שכונתה בשם 'אות', כי אם שלושה מצוות בלבד, ואלו הן: ברית מילה, שבת ותפילין. שלושת מצוות אלו מסמלות ומעידות במי שמקיים אותם, כי הוא יהודי נאמן לבוראו והוא חלק מהעם הנבחר – עם סגולה.

נאמר בתורה: "על פי שנים עדים יקום דבר", פסוק זה מלמד אותנו, כי כל מי שרוצה להוכיח דבר מסוים, עליו להביא לכך כראיה, שני עדים. ואמרו חכמים, כי כך גם לעניים שמירת המצוות. כל מי שרוצה להעיד בעצמו כי הוא חלק מהעם היהודי והוא מחובר לבורא, עליו לקיים בעצמו שני 'אותות' וסימנים שיעידו על כך.

לכן בכל יום אנו מצווים להניח תפילין. הנחת התפילין וברית המילה, מעידים על כך שאנו שומרי תורה ומצוות ומחוברים לתורת השם.

אמנם ישנם ימים בהם אנו לא מניחים תפילין. שבת וחג. ימים אלו, כאמור, גם הם נקראו 'אות', לכן אין צורך באות נוספת חוץ מיום השבת וברית המילה. מכיוון שימי החנוכה גם הם חג יש מי שישאלו האם מניחים תפילין בחנוכה.

השאר תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא האם מניחים תפילין היום
הנחת תפילין בתענית אסתר

ביום צום, בו אנחנו לא אוכלים ואין חשש להיסח הדעת שעלולה להיגרם כתוצאה מהאכילה. הנחת תפילין בתענית אסתר מה הדין? האם מניחים תפילין או לא, המשיכו לקרוא »

קרא עוד »
האם מניחים תפילין בשבועות

לקראת יום מתן תורה, ישנם השואלים, האם מניחים תפילין בשבועות. כידוע, ישנם ימים מסוימים בשנה, בהם אין חובת הנחת תפילין. בהמשך נביא מספר מקורות ונקודות חשובות שנוגעות לשאלה זו.

קרא עוד »
האם מניחים תפילין בראש השנה

האם מניחים תפילין בראש השנה? ביום קדוש ונורא זה בו אנו נידונים על כל השנה, הוא גם נקרא חג ויום טוב. בימי שבת ויום טוב, שהם גם נקראו 'אות' האם צריך להניח תפילין? המשיכו לקרוא »

קרא עוד »
האם מניחים תפילין בצום גדליה

יום לאחר ראש השנה, בו אין מניחים תפילין חל יום צום. ישנם רבים ששואלים האם מניחים תפילין בצום גדליה? הלכות הנחת תפילין ובאילו ימים יש להניח, הם רבים. במאמר זה נתמקד משאלה שנשאלה בראש הדף.

קרא עוד »