הנחת תפילין מידי יום
בתורה נכתב [דברים פרק ו פסוקים ד – ט] "וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך" וגו'. בפסוק זה ציווה הקדוש ברוך הוא את עמו ישראל, להניח תפילין מידי יום, על הראש ועל היד.
מצווה זו היא סמל היהדות והיא מהווה סימן היכר, לאיש הישראלי המעיד בעצמו שהוא שומר את מצוות השם ושהוא מחובר ומחויב לתורתו ומצוותיו.
מעלת הנחת תפילין גדולה עד מאוד, וכתב במדרש שוחר טוב [מזמור א] אמרו ישראל לפני הקדוש ברוך הוא: רוצים אנו לקיים את כל מצות התורה כולה אך אין אנו יכולים, אמר להם הקדוש ברוך הוא: הניחו תפילין ומעלה אני עליכם כאילו קיימתם את כל התורה כולה.
עדות לעם היהודי
כתב בסמ"ג – לא מצינו בכל התורה כולה מצוות שנקראות 'אות' או סמל לכך שמי שמקיים אותם הוא יהודי. חוץ משלושה מצוות ואלו הן: ברית מילה, שבת ותפילין. שלושה מצוות אלו מסמלות על החיבור בין עם ישראל לבורא.
מכיוון שמצינו בתורה, "על פי שניים עדים יקום דבר", כלומר, כל הרוצה להוכיח דבר מסוים, עליו להביא שני עדים לכך. לכן גם בענייננו. כשאנו מקיימים מצוות ואנו רוצים לסמל את החיבור שלנו לתורת ישראל, אנו צריכים שני עדים – אותות שיסמלו על כך.
לכן בכל יום בנוסף ל'אות' המילה אנו צריכים גם להניח תפילין. אמנם ישנם ימים בהם אנו לא מניחים תפילין. על פי האמור למעלה, ראינו שימי שבת וחג גם הם נקראים 'אות', לכן בימי שבת וחג אין מצוות הנחת תפילין.
האם מניחים תפילין בפורים
על פי כל האמור אנו מבינים כי גם ביום הפורים, על אף שהוא יום חג ושמחה ליהודים, עדיין הוא לא נקרא חג ופורים אינו 'אות'. לכן ביום הפורים אנו גם כן מחויבים בהנחת תפילין.
במגילת אסתר אותה אנו קוראים בפורים, אנו מוצאים פסוק "ומרדכי יצא… בלבוש מלכות תכלת וכו'. וישנם פסוקים נוספים במגילה שחכמים דרשו בהם שהיהודים הלכו כשתפילין לראשם.
עם זאת, יש להיזהר מאוד, מכיוון שישנם כאלה שמתבסמים בפורים, עוד לפני זמן החיוב. יש לשים לב שלא להניח תפילין כשאתם מבוסמים, בכדי שלא לזלזל בקדושת ויקר התפילין.