הנחת תפילין בכל יום
נצטווינו בתורה – "וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך" וגו'. בפסוק זה הוטל עלינו הציווי מאת הבורא, להניח תפילין בכל יום. תפילין של יד ותפילין של ראש.
העניין שבגללו חויבנו במצווה זו, הוא מכיוון שהתפילין הן עדות לאיש הישראלי, כי הוא יהודי שומר תורה ומצוות ונאמן לבורא.
מעלת וגודל מצוות הנחת תפילין בכל יום
כתב בסמ"ג: כי לא מצאנו שום מצווה או ציווי בתורה שנקרא 'אות' המהווה סימן למקיים אותה כי הוא יהודי. כי אם שלושה מצוות אלו: ברית מילה, שבת ותפילין. מצוות אלו דייקא הם המצוות שמעידות ומסמלות על המקיים אותן, כי הוא יהודי השומר את מצוותיו ורצונותיו של הקדוש ברוך הוא.
ובמדרש שוחר טוב [מזמור א] כתב בעניין מעלת מצוות תפילין: אמרו ישראל לפני הקדוש ברוך הוא, רצוננו לקיים את כל מצוות התורה כולה, אך אין אנו יכולים. אמר להם הקדוש ברוך הוא, הניחו תפילין, ומעלה אני עליכם כאילו קיימתם את כל התורה כולה.
אות ועדות
בתורה כתוב: "על פי שניים עדים יקום דבר". בפסוק זה אנו לומדים כי כל אדם שרוצה להוכיח דבר מסוים, עליו להביא שני עדים לכך. אמרו חכמים, כי גם על קיום המצוות יש להעיד בשני סימנים – אותות.
בכל יום בעת הנחת תפילין, אנו מעידים על ידי ברית המילה והנחת התפילין, כי אנו יהודים נאמנים, בני העם הנבחר.
למה לא מניחים תפילין בשבת?
לפי כל האמור, מתעוררת השאלה, למה לא מניחים תפילין בשבת? אלא שכאמור, גם יום שבת וחג, נקראים 'אות'. עצם היום וקיום חובת היום מהווה עדות ואות ליהדותנו.
לכן, ביום שבת, בו אנו כבר מעידים בעצם קיום מצוות היום ועם ברית המילה, כי אנו יהודים. אנחנו לא צריכים להניח תפילין, בכדי לבטא את החיבור שלנו כיהודים לתורת השם.
טלטול והוצאה לרשות הרבים
לכן, ביום שבת אנו לא מניחים תפילין. אמנם, מעיקר הדין היינו אומרים שאולי זאת לא חובה להניח תפילין בשבת, אך אם האדם ירצה הוא יוכל להניח תפילין גם בשבת. אלא שאמרו חכמים ז"ל, שמכיוון שבשבת ישנו איסור 'טלטול'. איסור זה מגביל הוצאת חפצים וכדו' מרשות היחיד לרשות הרבים וטלטולם ברשות הרבים במקום שאין בו 'עירוב'. על כן, אסרו חז"ל לגמרי את הנחת התפילין בשבת, מחשש, שמא יטלטל אותם האדם ברשות הרבים.