מתי לא מניחים תפילין

ישנם ימים בהם אין מצוות הנחת תפילין, במאמר זה נביא את כל ההלכות הנוגעות לעניין זה ונענה לשאלה מתי לא מניחים תפילין?
תוֹכֶן הָעִניָנִים

בתורה נכתב בספר דברים פרק ו פסוק ח "וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך". פסוק זה מצווה עלינו להניח תפילין בכל יום ויום. אמנם, ישנם ימים בהם אין מצוות הנחת תפילין, והם:

ימים בהם אין להניח תפילין

שבת

אחד הימים בהם אין חובת הנחת תפילין מדאורייתא, ואפילו איסור מדרבנן הוא ביום שבת. אחת הסיבות לכך שיש להניח תפילין בכל יום הוא מכיוון שהתפילין נקראו 'אות'. התפילין הם סמל ועדות למי שמניח אותם כי הוא יהודי נאמן לתורה למצוותיה ולמי שנתנה.

אות בין ישראל לקדוש ברוך הוא

בכל יום אנו מניחים תפילין ויחד עם ה'אות' השני שבגופנו – ברית מילה – אנו מעידים כי אנו יהודים נאמנים וכשרים. אך מכיוון שכל עניין ה'אותות' הוא על מנת להוכיח את יהדותנו, די לנו בשני אותות, לכן ביום שבת, שגם הוא נקרא 'אות' בין עם ישראל לקדוש ברוך הוא, אין מצוות הנחת תפילין.

בנוסף, חז"ל אסרו הנחת תפילין בשבת שמא יטלטל. כלומר, מכיוון שיש איסור 'טלטול' בשבת, דהיינו שאסור לאדם לטלטל דברים ברשות הרבים בשבת, חז"ל חששו שאם יניחו תפילין בשבת, אנשים יבואו לטלטל את התפילין לבית הכנסת, לכן הנחת תפילין בשבת אסורה.

חגים

כמו כן, ביום טוב וימי חג, אין מצוות הנחת תפילין. כמו שבת, גם יום טוב הוא 'אות' בין ישראל לקדוש ברוך הוא. לכן גם בחגים התבטלה מצוות הנחת תפילין.

הנחת תפילין שונה מבכל יום

ישנם ימים בהם אמנם יש חובת מצוות תפילין, אך לא כמו בכל יום. הנה הימים בהם מניחים תפילין באופן חלקי והלכותיהם.

ראש חודש

זמן נוסף שאין מניחים בו תפילין הוא בראש חודש בתפילת מוסף. ביום ראש חודש, בתפילת שחרית ישנה חוב הנחת תפילין כבכל יום, בעת התפילה וקריאת שמע. אך לאחר אמירת הלל וקריאת התורה, לאחר הקדיש שלפני תפילת מוסף, חולצים את התפילין. בתפילת מוסף של יום ראש חודש אין מניחים תפילין כלל.

תשעה באב

מועד נוסף בו אין מניחים תפילין באופן חלקי הוא יום תשעה באב. יום זה הוא יום אבל, ואין ראוי להניח בו תפילין. מכיוון שהתפילין נקראו 'פאר' שנאמר "פארך חבוש עליך", אין להניח אותו בזמן אבל. לכן אין מניחים בו תפילין בתפילת שחרית.

אולם, בתפילת מנחה בתשעה באב, חובה להניח תפילין. כלומר, בכל יום אין מניחים תפילין בתפילת המנחה, אך ביום תשעה באב שאין מניחים בו תפילין מהסיבה האמורה, יש להניח תפילין במנחה. ואין להקשות, מה שונה תפילת מנחה משחרית, הרי גם מנחה היא ביום האבל. כי יש לבאר שבשעות המנחה אין המרמור והאבל קשה כל כך כמו בדעות הבוקר, לכן יש להניח את התפילין במנחה.

ימים בהם יש ספק האם להניח תפילין

אם אתם לא יודעים האם מניחים תפילין היום, הכנו רשימה ארוכה של כל הימים בהם יכול להיות לכם ספק.

השאר תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד בנושא הלכות זמן תפילין
שכחתי להניח תפילין

לעיתים באים אנשים בשאלה "לא הנחתי תפילין היום מה אני אמור לעשות?" ראשית, חשוב לזכור: זמן הנחת תפילין הוא כל היום עד השקיעה, לאחר השקיעה יש עוד שלושה עשר דקות בהם מותר להניח עדיין תפילין. אחר כך, כבר אסור כלל להניח תפילין. ישנם יחידים הנוהגים – בעיקר בקהילות החסידים – שמותר להניח תפילין עד צאת הכוכבים.

קרא עוד »
מאיזה שעה עד איזה שעה מותר להניח תפילין

על מנת לקיים את מצוות הנחת תפילין בהידור ולרבים השואלים: מאיזה שעה עד איזה שעה מותר להניח תפילין? נביא כאן בפניכם את הלכות זמני הנחת תפילין בכל יום. כמו כן עד מתי אפשר להניח תפילין בחורף, בימים הקצרים – האם יש הבדל בין ימים או עונות מסוימות בשנה.

קרא עוד »
האם מותר להניח תפילין בלילה

רבים – בפרט מי שאינו מתמצא בפרטי ההלכות – שואלים, האם מותר להניח תפילין בלילה? אנו יכולים להיתקל בשאלה זו בפרט בימים עמוסים, בהם אנו עלולים לשכוח להניח תפילין בזמן – בבוקר, ונזכרנו רק לאחר השקיעה.

קרא עוד »
מותר להניח תפילין במנחה?

כידוע, מצוות הנחת תפילין זמנה מהבוקר בעלות השחר ועד השקיעה, רבים שואלים האם מותר להניח תפילין במנחה או שהמצווה היא רק בבוקר? ובכלל יש לבאר, שאם זמן המצווה הוא כל היום, מדוע אין מניחים תפילין בתפילת המנחה?

קרא עוד »